Prevozi
Oglasno sporočilo

Usodna kombinacija: utrujenost, neustrezno naložen tovor in neprilagojena hitrost

AVP in Policija bosta letos izvedli tri akcije s poostrenim nadzorom in ozaveščanjem voznikov tovornih vozil in avtobusov
15.02.2023 11:00
Dopolnjeno: 15.02.2023 11:31
Čas branja: 4 min

Ta teden poteka prva letošnja nacionalna preventivna akcija za večjo varnost voznikov tovornih vozil in avtobusov, ki jo koordinira Agencija za varnost prometa (AVP). Policisti bodo izvedli več poostrenih nadzorov nad avtobusi in tovornimi vozili. Posebej bodo pozorni na spoštovanje omejitev hitrosti, tehnično brezhibnost vozil, preobremenjenost, spoštovanje socialne zakonodaje, pravila o nalaganju in pritrjevanju tovora, psihofizično stanje voznikov, uporabo varnostnega pasu ter uporabo naprav in opreme, ki zmanjšujejo voznikovo pozornost.

»V zadnjih petih letih je zaradi voznikov tovornih vozil umrlo največ pešcev, deset, ter voznikov tovornih vozil samih, in sicer dvajset,« je ob začetku akcije povedala mag. Simona Felser, vršilka dolžnosti direktorja AVP. Število prometnih nesreč z udeležbo voznikov tovornih vozil se je po njenih besedah do leta 2019 povečevalo, leta 2020 je bil zaradi ukrepov za zajezitev epidemije covida-19 in manjšega obsega prometa zabeležen padec, v letih 2021 in 2022 pa se je število prometnih nesreč z udeležbo tovornih vozil začelo znova povečevati. Podoben trend je tudi pri voznikih avtobusov.

AVP in Policija bosta letos izvedli tri akcije s poostrenim nadzorom in ozaveščanjem voznikov tovornih vozil in avtobusov glede obveznega pripenjanja z varnostnim pasom, neuporabe mobilnega telefona, doslednega zagotavljanja ustrezne varnostne razdalje, načrtovanja poti in počitkov ter upoštevanja cestnih razmer. »Voznike pa znova pozivamo, naj za volan vselej sedejo trezni. Vse voznike v času zimskih mesecev še posebej opozarjamo na ustrezne pnevmatike, voznike tovornih vozil pa dodatno na ustrezno pripenjanje in varen prevoz tovora,« je povedala mag. Simona Felser.

Pri voznikih tovornih vozil manj kršitev, povzročili pa so več prometnih nesreč

Leta 2022 so bili vozniki tovornih vozil (mednje spadajo tudi vsa manjša vozila za prevoz tovora in ne samo tovornjaki) udeleženi v 2.528 prometnih nesrečah. Povzročili so jih 1.627, oziroma 64 odstotkov vseh nesreč, v katerih so bili udeleženi. V posledicah teh nesreč je življenje izgubilo sedem oseb, od tega šest voznikov tovornih vozil, 49 oseb je bilo hudo, 380 oseb pa lažje poškodovanih. Hudo telesno poškodovanih voznikov tovornih vozil je bilo 21, kar je kar 91 odstotkov več kot leta 2021, lažje telesno poškodovanih voznikov tovornih vozil pa je bilo 132.

Večino prometnih nesreč voznikov tovornih vozil v Sloveniji povzročijo domači vozniki, vendar se njihov delež zmanjšuje. Leta 2022 so tako domači vozniki tovornih vozil povzročili 57 odstotkov prometnih nesreč, kar je tri odstotke manj kot leta 2018. V nesrečah, ki so jih povzročili domači vozniki tovornega vozila, so v letu 2022 umrli štirje udeleženci cestnega prometa, trije pa so umrli zaradi tujih voznikov tovornih vozil. V letu 2022 je bilo zaradi domačih voznikov tovornih vozil hudo in lažje telesno poškodovanih 69 odstotkov udeležencev.

V letu 2022 je bilo pri voznikih tovornih vozil ugotovljenih 38.088 kršitev cestnoprometnih predpisov (v letu 2021 na primer 40.256). Najpogostejše so bile povezane s hitrostjo (9.974 kršitev), uporabo mobitela (6.191), neuporabo varnostnega pasu (4.005), neustrezno varnostno razdaljo (1.174) in nepravilnostmi na tovoru (1.682).

Več zaznanih kršitev pri voznikih avtobusov

Vozniki avtobusov so bili leta 2022 udeleženi v 312 prometnih nesrečah, kar je 19 odstotkov več kot v letu 2021. Povzročili so 92 prometnih nesreč, kar je sedem odstotkov več kot v letu 2021. Na slovenskih cestah v lanskem letu v prometni nesreči, ki jo je povzročil voznik avtobusa, ni umrl noben udeleženec cestnega prometa, trije so bili hudo telesno poškodovani, 37 pa lažje telesno poškodovanih. Pet voznikov avtobusa je v prometnih nesrečah utrpelo lažje telesne poškodbe. Spodbuden je podatek, da v zadnjih sedmih letih ni bilo žrtev med potniki na avtobusih.

Pri voznikih avtobusov je bilo ugotovljenih 865 kršitev cestnoprometnih predpisov, kar je 38,6 odstotka več, kot leta 2021. Najpogostejše kršitve so bile povezane s hitrostjo (229), uporabo mobitela (97), neuporabo varnostnega pasu (102) in neustrezno varnostno razdaljo (13).

Petino nesreč povzročijo utrujeni vozniki

Policija posebej izpostavljata, da je pri tovornih vozilih in avtobusih še posebej pomembna ustrezna varnostna razdalja, saj je zavorna pot pri njih še daljša, česar se morajo vozniki zavedati ves čas vožnje. Pomemben dejavnik je tudi utrujenost voznika. Ta je po podatkih Evropske komisije iz leta 2018 dejavnik v približno 20 odstotkih nesreč, v katerih so udeležena tovorna vozila. Kako nevarna je utrujenost in zaspanost voznikov, kažejo naslednji podatki:

  • če spimo manj kot pet ur na noč, se verjetnost za udeležbo v prometni nesreči poveča za 4,5-krat,
  • če ostanemo budni več kot 24 ur, delamo podobne napake, kot če bi imeli v krvi 1,0 mg/l alkohola,
  • z vidika zaspanosti za volanom z vožnjo ponoči do šestkrat bolj tvegamo, da bomo udeleženi v prometni nesreči.

V okviru prizadevanj za zagotovitev večje varnosti voznikov tovornih vozil je Agencija za varnost prometa izdala knjižico Varen prevoz tovora. Knjižice so prejele šole vožnje po vsej Sloveniji, vsi izpitni centri po Sloveniji in izvajalci tehničnih pregledov v povezavi s kontrolnimi organi za ugotavljanje skladnosti vozil. Poleg tega so pripravili tudi tri video vsebine Specifike prevoza tovora, mrtvi koti velikih vozil in dolžina zavornih poti.

Za v se voznike pa so pripravili izobraževalni video Tovorna vozila potrebujejo več prostora, v katerem predstavljajo, kako ravnati, ko se v prometu srečate s tovornim vozilom ali avtobusom, ki zaradi svoje velikosti na cesti potrebujeta več prostora.


Vsebino omogoča Javna agencija RS za varnost prometa.