MILJA za inkluzijo

Idejo inkluzije, s katero, kot poudarjajo, pridobimo vsi, želijo tudi s tovrstnimi projekti razširiti med širšo populacijo.

Pred kratkim je potekal zaključni dogodek projekta Erasmus+ MILan in JAnez za inkluzijo – MILJA za inkluzijo. V obdobju dveh let so spoznavali podobnosti in razlike med srbskim in slovenskim sistemom inkluzivnega izobraževanja, dobre prakse obeh največjih specializiranih izobraževalnih institucij (Šola za osnovno in srednje izobraževanje z domom učencev Milan Petrović Novi Sad in Center Janeza Levca Ljub­ljana), pa tudi izzive, s katerimi se srečujeta.

Milja k novim izkušnjam in vključenosti

Trajnost projekta zagotav­ljajo v spletni publikaciji, ki je na voljo v treh jezikih (slovenska, angleška in srbska verzija). »Izjemno sem ponosna, da smo v Srbijo poslali 14 naših učencev z lažjo in zmerno motnjo v duševnem razvoju, ki smo jih spremljali strokovni delavci našega Centra Janeza Levca Ljubljana. Nadalje nam je uspelo uresničiti kar štiri izmenjave srbskih kolegov, učencev in strokovnega osebja njihove šole, ki tako kot naša predstavlja eno izmed večjih, izkušenejših in najstarejših tovrstnih izobraževalnih institucij. Tudi naši učitelji in strokovno osebje so jim vrnili obisk in na ta način smo ustvarili kar šest priložnosti za medsebojno izmenjavo znanja, idej, izkušenj, pa tudi izzivov, skrbi, pričakovanj, strahov,« je predstavila Marja Medved, koordinatorka projekta iz Centra Janeza Levca Ljubljana, in med drugim dodala, da za njihove učence vsak tovrstni dogodek pomeni miljo, ne le korak na poti k novim izkušnjam, pa tudi vključenosti.

V projektu sta aktivno sodelovala tudi ravnatelja obeh institucij. Matej Rovšek, ravnatelj Centra Janeza Levca Ljubljana, poudarja, da inkluzija pomeni konceptualno preobrazbo šolskega sistema.. »Strokovnjaki, ki se ukvarjajo z učinki inkluzije na družbo, so pokazali, da ima inkluzivno izobraževanje več pozitivnih učinkov na družbeno kohezivnost. Prvič, inkluzivno izobraževanje pomeni možnosti za učenje in napredovanje vseh učencev – učenje vsebin, konceptov in učenje vedenja se lahko vsak uči na ravni njegovih zmožnosti – vsak ima možnost učenja v lastnem območju bližnjega razvoja, drugič, vsi učenci in odrasli deležniki (učitelji in starši) imajo koristi na področju socializacije in socialnega zavedanja in tretjič, inkluzivno izobraževanje je kratkoročno in dolgoročno tudi ekonomsko upravičeno,« je zapisal v publikaciji.

Razlike med sistemom v Sloveniji in Srbiji

Navedel je tudi nekaj postulatov inkluzivnega izobraževanja, med drugim, da so v ta proces vključeni vsi učenci, ne le tisti s posebnimi potrebami, in predstavil kratek primerjalni opis sistema v Srbiji in Sloveniji. Če sta si bila še do nedavno podobna in je bila ena izmed skupnih značilnosti izrazito segregirano specializirano šolstvo, se danes v marsičem razlikujeta. »Pod pokroviteljstvom UNICEF-a so v Srbiji v letu 2009 sprejeli Zakon o osnovama sistema vaspitanja i obrazovanja (Osnovni zakon o vzgoji in izobraževanju – OZVI), ki predstavlja moderen pristop k vzgoji za izobraževanje in določa vrsto mehanizmov, ki preprečujejo segregacijo in diskriminacijo. Specializiranih ustanov neposredno ne ukinja, pač pa jih prepušča 'trgu'. To pomeni, da se o tem, katero šolo bo otrok obiskoval, specializirano ali večinsko, odločajo izključno starši otrok s posebnimi potrebami. Status večinskih in specializiranih šol je povsem izenačen. Na ravni kurikuluma je Srbija opustila prilagojene programe in uvedla univerzalni kurikulum. Učenci ne ponavljajo razreda; glede na njihov individualiziran program napredujejo z enako starimi vrstniki ... Ne glede na to pa število učencev v specializiranih šolah v zadnjih nekaj letih narašča, te šole pa so od uvedbe omenjenega zakona manj stigmatizirane. V Sloveniji imajo tovrstne šole še vedno negativni predznak, saj so za otroke s posebnimi potrebami z motnjami v duševnem razvoju edina zakonska možnost in obveza hkrati.«

Širiti idejo inkluzije

Rovšek v zaključku poudari, da »je končno stanje inkluzije v oblikovanju takega šolskega sistema, ki bo omogočil kateremukoli otroku optimalen razvoj vseh njegovih potencialov in enakopravno vključevanje v družbeno skupnost. Zdi se, da je tu Srbija glede na Slovenijo v prednosti. Agenda, ki jo ima Nacionalna komisija za prenovo vzgoje in izobraževanja leta 2023, (še) ne vsebuje pojma 'inkluzivno izobraževanje' in zdi se, da pri tovrstnih sistemskih spremembah nismo niti na začetku.«

Oddajte svoj komentar

Kranj 23°

pretežno jasno
vlažnost: 39 %
veter: JV, hitrost: 11 km/h

8/23

nedelja

11/18

ponedeljek

12/17

torek

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

 

 

GLASBA / Kranj, 12. maj 2024

Koncert Ansambla Kolo

PRIREDITVE / Kranj, 13. maj 2024

Letni časi

IZLETI / Cerklje, 14. maj 2024

Kolesarski izlet DU Cerklje

IZLETI / Kranj, 14. maj 2024

Kolesarjenje DU Kranj

PRIREDITVE / Naklo, 14. maj 2024

Na Ajdno

PREDAVANJA / Preddvor, 14. maj 2024

Muzejski obisk

PREDAVANJA / Begunje, 15. maj 2024

Beljakovine v prehrani

DELAVNICE / Kranj, 16. maj 2024

GPS navigacija v gorah

 

 
 

 

 
 
 

Kako izbrati rabljeno vozilo v Sloveniji – nasveti in napotki / 21:18, 7. maj

Avtomobili so od dveh do sedmih let v garanciji. Torej uradni servisi. Ne razumem pa njihovih cen, npr. olja. Pri njih liter kvalitetnega ol...

Blejskega gradu ne dajo / 19:29, 6. maj

Zakaj se morajo z vsako vlado spreminjati zakoni in predpisi? Ta vlada je centralistična, zato Blejci pazite kaj sprejemate, ker vas bodo oskubili. Gre se samo za denar.

O novih parkiriščih in širjenju proizvodnje v Elanu / 21:20, 2. maj

Elan je površinsko omejen. Bi bil cajt, da bi, ne samo zaradi Elana, tudi kaj drugega bi lahko zgradili, saj ravno zaradi prostora, je iz Ra...

O novih parkiriščih in širjenju proizvodnje v Elanu / 08:11, 29. april

Elan naj na obstoječem ogromnem makadanskem parkirišču zgradi parkirno hišo v treh etažah in del parkirišč nameni obiskovalcem Begunj ( Avse...

Kako izbrati rabljeno vozilo v Sloveniji – nasveti in napotki / 08:04, 29. april

Kar imam jaz izkušnje z uradnimi in neuradnimi servis, je na koncu servisiranje na neuradnem servisu veliko dražje.

Makadamska cesta okoli Brda / 22:50, 27. april

Samo prosim odgovorne, naj cesto ne asfaltirajo. Sicer je potem nobel, ampak poleti pa oddaja pretirano vročino in kaj je lepšega in bolj ko...

Kako izbrati rabljeno vozilo v Sloveniji – nasveti in napotki / 18:57, 27. april

Svoje avte vedno vozim na uradni servis, ker sem imel v daljni preteklosti slabe izkušnje z univerzalnimi mehaniki. Kvaliteta mehanikov se ...