Za varčen in racionalen nakup rabljenega avtomobila je nekaj pomembnih pogojev. O tem, kako se izogniti nakupu napačnega rabljenega avta, smo govorili s Petrom Kavčičem iz AMZS in Boštjanom Okornom iz Zveze potrošnikov Slovenije.
Izhodišče pametnega nakupa je preprosto. Izbrani avto mora biti na voljo za ugodno ceno, predvideni stroški lastništva in vzdrževanja pa nizki. Pri tem takoj naletimo na prvo večjo oviro – dejansko stanje in obraba rabljenega avta.
1. Kilometri na števcu morajo ustrezati dejanskemu stanju avtomobila
Najbolj vidno se uporaba avtomobila pokaže na sedežih, volanskem obroču in prestavni ročici, a tudi na oblogah, še zlasti v predelu nog (okrog pedalov). Seveda je težko postaviti mejo, ali so določene sledi obrabe vidne že po nekaj deset tisoč kilometrih ali več kot sto tisoč kilometrih, a načeloma se na materialih obraba ne bi smela poznati prej kot po sto do 150 tisoč kilometrih.
2. Preverite delovanje električnih funkcij naprav
Pred nakupom rabljenega avtomobila je treba preveriti tudi delovanje različnih naprav in njihovo učinkovitost. Preizkusite vse električne funkcije v avtomobilu. Spustite in dvignite stekla, prižgite in ugasnite radio, preverite, ali klima deluje in ali piha hladno. Pri klimatski napravi je treba pozorno poslušati, ali se med delovanjem slišijo nenavadni zvoki, pa tudi, ali je zaznati neprijetne vonjave.
3. Preglejte karoserijske stike
Preverite posamezne karoserijske stike – reže morajo biti čim bolj enakomerne širine, dvignite podlogo, kjer je to mogoče, in preverite, ali so kje ostanki stekle barve, bodite pozorni pri odpiranju in zapiranju vrat, pri tem ne sme prihajati do škripanja ali drgnjenja dveh površin. Preverite tudi, ali so zamenjani posamezni deli notranjosti, denimo obloge sedežev (zaradi sprožitve stranskih zračnih varnostnih blazin), pri zunanjih steklih je mogoče odkriti, da se ne skladajo z letnikom avtomobila.
4. Znaki težav z glavo motorja
Ob preverjanju olja pokukajte tudi pod pokrovček posode za olje. Če tam opazite belo, kremasto snov, je lahko znamenje mešanja olja in hladilne tekočine, kar pogosto pomeni težavo z glavo motorja (počena tesnila). Prav tako preverite, ali je posoda za hladilno tekočino čista.
5. Kako prepoznati znake preteklih nesreč
Tudi če je ogledani avtomobil prestal predhodni pregled ključnih kritičnih delov ter ste presodili, da obraba avta ustreza navedenim prevoženim kilometrom, morate odpraviti še en večji dejavnik tveganja: pretekle prometne nesreče oziroma nezgode, v katerih je prišlo do poškodb.
Seveda ni nič narobe z avtomobilom, ki je bil lažje poškodovan – govorimo o poškodbi laka, o poškodovanem odbijaču in podobno – in ustrezno popravljen. Takšen avto ni zato nič manj primeren za nakup, saj vse ustreza normativom, ki jih predpisuje tovarna. Težava nastopi, ko se avto popravlja neprofesionalno in lahko pozneje pride do rjavenja ali kakšnih drugih težav – denimo zastajanje vode, težave na napeljavi, podvozju ali motorju.
Za ugotovitev debeline laka, ki nam pove, ali je bil avto popravljen, si pomagamo z merilnikom laka. Lak pomerimo na več točkah in hitro ugotovimo, ali je bil avto naknadno kleparsko ter ličarsko popravljen in s tem tudi predhodno udeležen v nesreči. Težava nastane, ko ugotovimo, da debelina laka odstopa po celotnem avtomobilu, ne samo denimo na pokrovu motorja ali enem od blatnikov.
Na koncu dodajmo še, da nakup rabljenega avtomobila vsekakor prinaša določeno tveganje, saj so deli podvrženi staranju in tudi okvaram, tako da ni nujno, da želi prodajalec karkoli prikriti. A z našimi nasveti boste tveganje nakupa »napačnega« avtomobila lahko občutno zmanjšali.
Kaj je masterclass
Masterclass je nov format Časnika Finance, v katerem ponujamo praktične nasvete za številna vprašanja, ki pestijo posameznike in tudi podjetja. Lotevamo se različnih področij, obravnavane tematike pa poskušamo predstaviti čim bolj razumljivo.
Vabimo vas, da se nam pridružite v lovu na nova znanja in raziščete tudi preostale spletne tečaje Finance Masterclass.