Mladost proti izkušnjam - tako se je spremenila mobilnost od generacije X do generacije Z

13. 3. 2025 | Gregor Žvab
Mladost proti izkušnjam - tako se je spremenila mobilnost od generacije X do generacije Z (foto: Zavarovalnica Triglav)
Zavarovalnica Triglav

Večina mladih vidi avtomobil bolj kot breme. Časi, ko je bil to statusni simbol, so med mladimi očitno minili.

Vozniške navade mladih so danes povsem drugačne kot pri prejšnjih generacijah. Več dinamike, več uporabe telefonov med vožnjo in manj navezanosti na lastništvo avtomobila so ključne ugotovitve Anatomije vožnje, dogodka pod okriljem Zavarovalnice Triglav, kjer so strokovnjaki in mladi skupaj razpravljali o sodobnih izzivih mobilnosti.

Mladi se manj bojijo tveganja, a bolje upoštevajo omejitve hitrosti

Raziskave kažejo, da so mladi vozniki trikrat bolj tvegani kot izkušeni vozniki. Manj izkušenj, več samozavesti in dinamična vožnja so dejavniki, ki jih delajo bolj nagnjene k prometnim nesrečam.

Jaka Klement, direktor avtomobilskih zavarovanj pri Zavarovalnici Triglav, pojasnjuje: "V naši zavarovalnici spremljamo približno 50 različnih parametrov, ki vplivajo na tveganje vožnje. Mladi so v povprečju precej bolj rizični, zato ponujamo zavarovanje 'Mladi voznik', ki naslavlja to problematiko."

Kdaj popravilo aparata ni več smiselno? Obstaja preprosto pravilo

Podatki aplikacije DRAJV kažejo, da mladi sicer pogosteje uporabljajo telefone med vožnjo, a hkrati bolje upoštevajo omejitve hitrosti kot starejši vozniki.

Mladost proti izkušnjam - tako se je spremenila mobilnost od generacije X do generacije Z
Zavarovalnica Triglav

Telefon večja težava kot alkohol

Pevca skupine Kokosy, Borisa Kokalja, skrbi predvsem uporaba telefonov med vožnjo: "Pijani vozniki so že iz mode, telefoniranje in 'streamanje' vsebin pa ostajata največji problem."

Sam se večinoma vozi s kolesom, avtomobil pa si izposodi le občasno. Prav tako vedno več mladih vidi avtomobil kot breme, ne pa kot statusni simbol.

Mladi manj pozorni na klasične prometne znake

Anita Žnidaršič, učiteljica vožnje pri AMZS, opaža, da mladi promet dojemajo bolj vizualno: "Odraščali so ob zaslonih, zato prej opazijo talne označbe in digitalne prikaze kot klasične prometne znake. To pomeni več zanašanja na asistenčne sisteme vozil in manj analitičnega razmišljanja v prometu."

Mladost proti izkušnjam - tako se je spremenila mobilnost od generacije X do generacije Z
Zavarovalnica Triglav

E-skiroji postajajo priljubljena alternativa

Mladi so tudi najpogostejši uporabniki urbane mobilnosti v Sloveniji. E-skiro je zanje bolj praktična in cenovno ugodna izbira kot skuter ali avto. A raziskava Zavarovalnice Triglav med 800 uporabniki e-skirojev in e-koles razkriva, da se le dobra polovica uporabnikov med vožnjo počuti varne, vsak tretji pa je že doživel nezgodo.

Mobilnost prihodnosti bo trajnostna, digitalna in optimizirana, meni Andrej Brglez, raziskovalec trajnostne mobilnosti: "Mladi niso več vezani na avtomobil kot nekoč. A kljub temu ostajajo samozavestni in prepričani, da zmorejo vse. Morda bo le avtonomna vožnja prinesla večjo varnost."

Adrenalinska izkušnja za mlade voznike

Zavarovalnica Triglav omogoča mladim voznikom, da testirajo odzivanje v nepredvidljivih situacijah v simulatorjih v centru Triglav Lab. Prav tako 11. aprila 2025 v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem organizirajo poseben dogodek adrenalinske izkušnje vožnje v kontroliranih pogojih.

Mladi vozniki torej niso nujno slabši – so pa drugačni. In prav zaradi tega potrebujejo prilagojen pristop k varni vožnji.

Slovenija je bila znova kulisa za avtomobilsko reklamo. Tokrat so pri nas snemali ... (VIDEO)