Baterijsko-električna vozila naj bi občutno izboljšala zrak ter imela občuten vpliv na zdravje ljudi v mestih in ob prometno bolj obremenjenih cestah. Kot je ugotovila raziskovalna ekipa na univerzi Southampton, naj bi večje število baterijsko-električnih vozil na naših cestah poskrbelo za bolj čist zrak tudi z drugega vidika, saj naj bi slednja večino časa uporabljala regenerativno zaviranje ter posledično v zrak izpustila bistveno manj delcev, ki nastanejo ob zaviranju.
Emisije se razlikujejo od sestave zavornih ploščic
Emisije, ki nastanejo ob zaviranju, naj bi bile po mnenju raziskovalcev bolj škodljive za zdravje pljuč kot pa škodljivi izpušni plini dizelsko gnanih vozil. A tudi pri zaviranju lahko prihaja do razlik pri količini in vrsti emisij. Zavorne ploščice so namreč lahko izdelane iz različnih materialov, zato so na univerzi Southampton na test postavili zavorne ploščice z majhnih deležem kovin, organske zavorne ploščice brez vsebnosti azbesta, hibridne keramične in še zavorne ploščice z vsebnostjo kovin.

Čeprav običajno oznaka organsko pomeni, da je nekaj boljše za zdravje ljudi, je to v primeru zavornih ploščic ravno obratno. Zavorne ploščice brez vsebnosti azbesta so namreč v zrak izpustile največ emisijskih delcev, ki so bili bolj nevarni za človeška pljuča kot dizelske emisije. Po podatkih študije so te zavorne ploščice daleč najbolj razširjene v ZDA, predvsem zato, ker so zelo poceni, se obrabljajo počasneje in med zaviranjem ne cvilijo.
Gre za zavorne ploščice, ki zamenjujejo stare ploščice z azbestom, namesto katerega so uporabljena bakrena vlakna. Slednja izboljšajo toplotno prevodnost pri zaviranju, a imajo zelo podoben učinek na zdravje kot stare azbestne zavorne ploščice. Bakreni prah je prav tako zelo škodljiv in lahko vodi v nastanek bolezni pljuč.
Škodljivi so predvsem najmanjši trdni delci, ki nastanejo ob zaviranju
Dr. James Parkin, vodja študije, je pojasnil, da prehod na baterijsko-električne avtomobile problema emisij ne bo v celoti odstranil. “Ljudje na splošno povezujejo onesnaženje iz avtomobilov z izpušnimi cevmi in mislijo, da električna vozila nimajo emisij. Vendar pa električna vozila še vedno proizvajajo trdne delce zaradi trenja in obrabe cestišča, pnevmatik in zavor. Želeli smo razumeti, kako različne vrste kemične sestave (zavornih) ploščic vplivajo na toksičnost oddanih delcev in kaj bi to lahko pomenilo za zdravje posameznikov.”

Znanstveniki so preučevali učinke delcev štirih različnih vrst zavornih ploščic z različnimi kemičnimi sestavami na zdravje pljuč. Raziskovalce so še posebej zanimali najmanjši delci, PM2,5 in manj (pogosto imenovani fini delci), ki so 30-krat manjši od premera človeškega lasu.
Ti drobni delci se lahko prebijejo izven zgornjih dihalnih poti in globlje v občutljive pljučne zračne mešičke, ki omogočajo izmenjavo kisika in ogljikovega dioksida v krvni obtok in iz njega. Najmanjši trdni delci so povezani z več kot štirimi milijoni prezgodnjih smrti na leto po vsem svetu.
Tudi keramične zavorne ploščice med bolj škodljivimi
Trdni delci zavornih ploščic so bili zbrani s posebno opremo. V laboratoriju je ekipa iz Southamptona uporabila vzorce celic iz sluznice pljuč in jih izpostavila drobnim trdnim delcem, da bi izmerila njene učinke, kot so oksidativni stres, vnetje ali smrt celic.
Rezultati so pokazali, da so bile izmed štirih vrst zavornih ploščic neazbestne organske ploščice najslabše v smislu povzročanja vnetja in drugih znakov toksičnosti ter bolj strupene za človeške pljučne celice kot delci izpušnih plinov dizelskega goriva. Delci keramičnih zavornih ploščic so bili drugi najbolj strupeni. Pomembno je, da tako neazbestne organske kot keramične blazinice vsebujejo visoke koncentracije bakra, poznejši poskusi odstranjevanja tega bakra pa so pokazali, da so trdni delci po postopku postali manj toksični za zdravje.
Avtomobilizem.com (Vir: Univerza Southampton. Foto: Wikimedia Commons.)
Mnenja uporabnikov
1 komentar za "So zavorni delci še bolj škodljivi za zdravje kot dizelske emisije?"
Za komentiranje moraš biti prijavljen
S koliko starim dieslom so primerjali?