Novice

Umetnost ravnovesja

Britanec Mark Adams je že več kot dvajset let del oblikovalske ekipe, ki skrbi za podobo modelov znamk Opel in Vauxhall. Je podpredsednik oblikovanja in član izvršnega odbora Opel Automobile GmbH, ob vseh formalnih nazivih pa predvsem izjemno pronicljiv in prijeten sogovornik. To med drugim pomeni, da ima neprecenljiv vpogled v preteklost in prihodnost znamke, ki ima tudi na našem trgu dolgo in uspešno tradicijo. Na koncu pogovora z njim smo si želeli le, da bi z nami lahko delil še več podrobnosti novosti, ki jih pripravljajo za kupce.

Naj vam za začetek čestitamo za pogumen koncept Experimental. Lepo je videti, kako se Opel razvija in stopnjuje napetost na področju oblikovanja. Iz izkušenj sicer vemo, da bodo v serijske modele prišli le določeni oblikovni elementi – lahko kljub temu že zdaj rečemo, da se vizor kot ključen oblikovalski element v prihodnjih Oplovih vozilih umika in daje prostor kompasu? Ta hkrati s simboličnega vidika kaže, da imate za znamko natančno določeno smer.

IMG_0724Po Oplovem prehodu v PSA smo dobili tudi priložnost za povratek k vsemu, kar znamka nosi v svojem genskem zapisu. Za začetek smo v ekipi skušali najti ključne besede, ki bi povzemale to bistvo. Trajalo je kar nekaj časa, a smo na koncu prišli do besed bold (drzno) in pure (čisto). Če premislite, si služita kot neka protiutež. Površine so na primer zelo čiste, razmerja, grafika in sama pojava avtomobila pa so zelo drzni in udarni. Mislim, da ta filozofija drži tako za Mokko in Astro, kot tudi za novi koncept, ki predstavlja naslednji korak. To obdobje je za nas zelo pomemben mejnik, saj bodo vsi naši prihajajoči modeli po letu 2025 izključno električni. Odločili smo se, da koncept Experimental razkrijemo prav zdaj, saj z njim kažemo naslednji korak v naši oblikovalski filozofiji. Seveda pa bodo imeli modeli različne osebnosti z izbranimi oblikovalskimi elementi, saj oblikujemo celotno paleto.

opel-corsa-7Če se vrnem k sprednjem delu obstoječih modelov – vizor je res izrazit, videli ste ga na Astri, Mokki in zdaj še na Corsi. Zanimivo pri slednji je, da smo jo v aktualni generaciji oblikovali še preden smo se odločili, kakšen bo videz modelov z novim oblikovalskim pristopom, zato je nismo mogli vključiti. Zdaj je po prenovi torej še zadnji avto v obstoječi paleti z dvodimenzionalnim vizorjem. Pri novih modelih želimo uvesti 3D vizor, z več podrobnostmi, več tehnike, vtisa globine Vizor na konceptu pa imenujemo 4D, ker vključuje vse čute: svetila, kamere, radar, lidar. Ob tem prednja maska ohranja vse čisto, tipično nemško, dobro organizirano in strukturirano.

Je vizor zdaj manjši tudi na račun tehnološka napredka?

IMG_0720Pravzaprav ožji, da, se pa bolj ovija ob straneh vozila, kar ustvarja takšen optičen vtis. Želeli smo učinek dejstva, da je pomembna tehnologija pravzaprav mikrotehnologija – ožji vizor daje visokotehnološki in prefinjen občutek, vse to so sprožila, ki komunicirajo z našimi čustvi.

Za nas je zelo pomembno, da ostajamo zvesti znamki. Držimo se treh temeljev, ki jih zaznamujejo izrazi modern German, greenovation in detox. Prvega ni treba posebej razlagati, drugi je izmišljena beseda, ki je nastala z združitvijo izrazov green technologies (zelene tehnologije) in innovation (inovacije), kar daje dober miselni okvir za delo inženirjev in oblikovalcev. Tretji izraz pa opisuje odvzemanje stvari, ki so odvečne oziroma nepotrebne. Iz notranjosti koncepta Experimental smo na primer umaknili zaslone in uporabljamo tehniko projekcije z dodatkom razširjene resničnosti – uporabljamo torej element, ki je nujen v avtomobilu (vetrobransko steklo) še kot vmesnik za informiranje voznika. Še vedno pa kot znamka zavestno ohranjamo načine upravljanja, do katerih uporabnik lahko hitro dostopa, brez nepotrebnega odvračanja pozornosti med vožnjo.

Ko že govorimo o konceptu detox v oblikovanju: v kolikšni meri je odstranjevanje fizičnih gumbov, ročic, zaslonov in njihovo nadomeščanje z elementi, kot so dotično občutljive površine, povezano z zmanjševanjem stroškov? Ali avtomobilska industrija uvaja tovrstne trende tudi z namenom varčevanja v proizvodnji?

Ne bi rekel, da je to nujno povezano s stroški. Ker skoraj vse stvari že urejamo na telefonu, se nekaterim zdi smiselno, da bi na enak način upravljali tudi z avtomobilom – no, pa ni. Vožnja avtomobila se bistveno razlikuje od gledanja v zaslon telefona. Upravljanje preko zaslona je v redu, če se ga lotiš na pravi način, ne sme pa biti preveč kompleksno in večplastno. Po mojem mnenju je pomembno najti pravo ravnovesje in še vedno zadržati kontrolnike za enostavno upravljanje. Tega področja se lotevamo zelo zavestno. Za nas je to pomemben del doživetja prečiščene notranjosti, želimo, da se ljudje v naših avtomobilih prihodnosti počutijo bolj sproščeno, ne pa da so pod dodatnim pritiskom.

Prav te teme smo se dotaknili tudi v pogovoru z vašim kolegom Marcom Fetzerjem. Opel ima kar nekaj tradicionalnih kupcev, ki cenijo takšen pristop – potrdil je, da je preverjen način upravljanja najpomembnejših funkcij v avtomobilu zagotovo eden od prepoznavnih elementov, ki jih Opel kot znamka namerava zadržati.

OpelExperimental_522569Če nekoliko obrnem zgodbo: ne gre toliko za to, da bi želeli ugajati tradicionalnim kupcem, kot za ohranjanje tradicije znamke. Smo nemška znamka in obstajajo praktične vrednote, ki jim želimo ostati zvesti. Za nas so ti vmesniki, pa tudi druge stvari, zelo pomembni. Ne želimo pa biti znamka, ki je obtičala v preteklosti, hočemo biti hkrati progresivni in moderni. Pomembno je najti pravo ravnovesje in primerne tehnologije. Dober primer je na primer osvetlitev: v notranjosti želimo z uporabo luči ustvariti primerno ambientalno vzdušje, lahko pa osvetljavo uporabimo tudi v funkciji varnostnih opozoril.

V pogovoru ste že večkrat omenili pomen ravnovesja. Opel bo v kratkem postal znamka izključno električnih avtomobilov. V novih razmerah morate oblikovalci bolj kot kadarkoli prej ustvarjati privlačne in izrazite oblike, hkrati pa optimizirati aerodinamiko avtomobilov. Poleg tega dovoljuje oblikovanje notranjosti električnih avtomobilov več svobode in inovativnosti, pri čemer je potrebno sočasno slediti strategijam zmanjševanja stroškov in uporabljati trajnostne materiale. Bi rekli, da dobiva oblikovanje v razvojnem procesu še pomembnejšo vlogo kot do zdaj?

Oblikovalci smo tudi zdaj del razvojnega procesa že v najzgodnejših fazah, od same arhitekturne zasnove. Inženirji jih ne razvijajo sami, so rezultat usklajevanja, tudi tu gre za iskanje ravnovesja. Hkrati je platforma v skupinah, kakršna je Stellantis, namenjena več znamkam. Kljub temu želimo, da so Opli videti drugače. Avtomobili si tako delijo elemente, ki jih uporabniki ne vidijo oziroma se jim ne zdijo tako pomembni. Vse, kar vidijo in kar uporabljajo pri upravljanju v vožnji, pa je drugačno in ustreza vrednotam posamezne znamke.

Kako dolgo bo industrija še lahko ohranjala obliko SUV modelov oziroma različnih križancev? Če bi znižali vozila, bi to pozitivno vplivalo na aerodinamične lastnosti in posledično na učinkovitost. Ob vsem trudu, ki ga avtomobilisti vlagajo v doseganje minimalnih prihrankov v porabi in emisijah, se zdi nelogično, da vztrajajo pri privzdignjenih karoserijskih različicah.

Seveda, nižji kot je, bolj učinkovit je avto, pa vendar… Do prehoda na modele SUV je prišlo že kar dolgo nazaj in večina uporabnikov zdaj ceni višji položaj sedenja, ki olajša vstopanje in izstopanje ter izboljšuje preglednost. Kljub temu, da je potrebno izboljšati učinkovitost, si ljudje ne želijo vrnitve na izhodiščni nivo, všeč jim je višji položaj sedenja. Pri konceptu Experimental smo ohranili nekoliko višji položaj sedenja, na zunanjosti pa ob padajoči strešni liniji dodali še nekaj prilagodljivih elementov za optimiziranje aerodinamike pri višjih hitrostih. Gre za avtomobil velikosti Astre, ki ponuja prostornost segmenta D in je v splošnem zelo učinkovit. Seveda bi bil še bolj učinkovit, če bi bil še nekoliko bližje tlem, hkrati pa bi bilo vanj težje vstopati in izstopati.

V zadnjih letih smo priča pravemu preboju na področju osvetlitve. Najprej z naprednimi tehnikami zasnove žarometov, zdaj pa so luči iz nečesa funkcionalnega prerasle v pomemben oblikovalski element znamk. Dodatno se tradicionalni dekorativni materiali, kot je krom, umikajo svetlobnim elementom zunanjosti, v notranjosti pa osvetlitev prevzema vse pomembnejšo vlogo tako pri ustvarjanju prijetnega vzdušja kot tudi v smislu podpore naprednim sistemom za pomoč vozniku. Kje vidite mejo pri uporabi osvetlitve, preden postane preveč moteča za voznika, sopotnike in druge udeležence v prometu?

OpelExperimental_522530To je pomembno, krom je nedvomno eden od materialov, od katerih se odmikamo, ne želimo ga več uporabljati za poudarjanje videza avtomobilov. Nadomeščamo ga tudi z osvetlitvijo, tako za zunanjost kot v notranjosti, temu rečemo slikanje s svetlobo. Krom smo do zdaj uporabljali kot dekorativni element, ki je avtomobilom vdihnil določeno osebnost – če ga ni več, vozilo deluje nekako golo – kaj torej lahko dodamo, da dviguje vrednost in daje poglobljeno atmosfero? Luči.

Če pogledate našo osvetlitev kompasa na konceptu, nismo dodali ogromno zapletenih svetlobnih elementov le zato, da bi krasili avtomobil. Želeli smo poudariti značilnost, ki je edinstvena za znamko že od 60. let preteklega stoletja (od Opla GT) – sredinsko gubo na motornem pokrovu. Zdaj smo jo z osvetlitvijo naravno postavili v središče pozornosti, gre torej za progresijo nečesa, kar je zapisano v DNK naše znamke. Ko smo koncept prvič pokazali Florianu Huettlu, smo ga postavili na  drugo stran dvorišča, v temno garažo v priprtimi vrati. Potem smo prižgali luči… bilo je res izjemno, dramatično in hkrati zelo preprosto.

Drugi vidik je povezan z zakonodajo: do zdaj je bilo v EU prepovedano uporabljati osvetljene embleme na avtomobilih med vožnjo. Tega elementa v preteklosti nismo smeli uporabljati, zdaj pa prihajajo spremembe. Seveda pa ne želimo ljudi preobremeniti z osvetlitvijo, v notranjosti smo na primer osredotočeni na to, da ustvarjamo prijetno vzdušje. Žal vam še ne morem povedati, na kakšen način bomo to izvedli v serijskih vozilih prihodnosti, a imamo jasne prioritete: ostajamo pri čisti izkušnji znamke Opel, ustvariti želimo izjemno atmosfero, ki bo za naše kupce hkrati prijetna in sproščujoča.

V preteklosti smo lahko pri avtomobilih že na prvi pogled sklepali, da gre za ameriški, azijski ali evropski model, kaj pa danes? So se specifični oblikovalski prijemi že povsem izgubili?

Upam, da ne. Za nas je na primer zelo pomembno, da predstavljamo moderno nemško oblikovanje. V ta pristop so usmerjene tudi vse naše vrednote in sam sem neprestano osredotočen na to, da dosledno peljemo znamko v začrtano smer.

Avtomobilizem.com (Foto: Avtomobilizem.com, Opel.)

Mnenja uporabnikov

Napiši prvo mnenje!


 
Rabljen električni avto bolje drži ceno? Trg kaže drugačno sliko.
Peugeot e-Rifter s posodobljenim videzom in tehniko