Kri bodo pili tudi v Izoli

Vsako obdobje Hollywooda zaznamuje prevladujoč filmski žanr – od muzikalov v 40. letih do vesternov, fantazijskih filmov in nedavne dominacije superjunakov. Toda po letu 2020 priljubljenost superjunaških filmov pada, medtem pa se odpira prostor za nove favorite. Možnost za prevzem krone ima med drugim tudi gotska grozljivka.

Režiser Robert Eggers se je s filmi Svetilnik, Čarovnica in  Nosferatu 
ustoličil kot eden vodilnih sodobnih predstavnikov gotskega 
žanra.  Foto: Profimedia
Režiser Robert Eggers se je s filmi Svetilnik, Čarovnica in Nosferatu ustoličil kot eden vodilnih sodobnih predstavnikov gotskega žanra.  Foto: Profimedia

IZOLA > Čeprav verjetno nikoli ne bo dosegla priljubljenosti superjunaških filmov, se gotska grozljivka ponaša z edinstveno privlačnostjo. Od srhljivih pokrajin Transilvanije do strašljivih hodnikov viktorijanskih dvorcev, od Guillerma del Tora do Tima Burtona, od Drakule do Beetlejuicea – vsak film znotraj tega žanra odpira vrata v skrivnostni svet gotske senzibilnosti.

Pomemben mejnik za žanr je leta 1920 postavil Kabinet dr. Caligarija nemškega režiserja Roberta Wieneja, dodobra pa so ga ustoličili še Frankenstein Jamesa Whalea (1931), SuspiriaDaria Argenta (1977), DrakulaFrancisa Forda Coppole (1992), Intervju z vampirjemNeila Jordana (1994) Brezglavi jezdec Tima Burtona (1999), Sirotišnica (2007) ter Škrlatni vrh (2015) Guillerma del Tora.

Gotska grozljivka sloni na moči svoje scenografije in vzdušja, kar sta že dokazala prej omenjena režiserja, zdaj pa se jima na piedestalu pridružuje še Robert Eggers.

Eggersov Nosferatu, ki je v kinematografe prišel konec decembra, je priredba nemške klasike iz leta 1922. Z mojstrom ustvarjanja temačnih atmosfer, kot je Eggers (Čarovnica (2015), Svetilnik (2019)), ter z igralskimi imeni, kot so Willem Dafoe, Bill Skarsgård in Lily Rose Depp, prinaša “remake”, ki obljublja poklon enemu od temeljev gotskega horrorja.

Vrača se tudi Frankenstein

Naslednje leto pa ljubitelje žanra čaka še en biser – del Torov Frankenstein, ki so ga minulo leto posneli v Edinburghu. S svojo edinstveno vizijo - kot jo je ponudil v Panovem labirintu (2006) - in s spoštovanjem do gotskih klasik bo del Toro Mary Shelleyjinemu literarnemu delu vdihnil novo življenje. Zvezdniška zasedba, vključno z Oscarom Isaacom, novopečeno kraljico kričanja Mio Goth in Jacobom Elordijem, napoveduje ambiciozen projekt, ki bi lahko postal eden od vrhuncev sodobnega filma.

Čeprav dve izjemni prihajajoči produkciji ne pomenita vrnitve gotske grozljivke v “mainstream”, nakazujeta obuditev zanimanja za žanr, ki slavi estetiko propada, eksistencialne strahove in nadnaravno zapletenost. Gotska grozljivka se morda ne bo zavihtela na vrh popularnosti, a za njene privržence se vrača z močnim ustvarjalnim zamahom.

Dvojna plast teme tudi v Izoli

Glede na to, da se Nosferatu vrti okrog vampirske klasike, je na tem mestu vredno poudariti, da so prvi o vampirjih pisali prav v Istri. Po zaslugi Janeza Vajkarda Valvasorja se je v vampirsko zgodovino s krvavimi črkami vpisal tudi Jure Grando iz Kringe pri Pazinu, ki velja za prvega evropskega vampirja, zabeleženega z imenom in priimkom.

Vampirski romantiki in gotski temačnosti se bodo ta konec tedna poklonili tudi v izolskem Art kinu Odeon. V petek ob 18. uri bodo namreč najprej predvajali Murnauov izvirnik Nosferatu, simfonija groze, ob 20. pa sledi še projekcija Eggersovega Nosferatuja. Popoln petek za ljubitelje grozljivk, torej.

Več o filmu Nosferatu Roberta Eggersa bomo objavili v eni od prihodnjih številk Primorskih novic.


Najbolj brano