Foto: TV Slovenija/posnetek zaslona
Foto: TV Slovenija/posnetek zaslona

Zakon določa, da se posvetovalni referendum lahko razpiše samo, če gre za vprašanje širšega pomena za državljane. Državni zbor bi torej moral pri razpisovanju teh referendumov najprej oceniti, ali gre v resnici za tako vprašanje, pravi Igor Kaučič. "Mislim, da bi bilo nujno neko širše soglasje v državnem zboru, ne pa navadna večina za razpis posvetovalnega referenduma. Sicer bo to privedlo do tega, da bo to izključno orodje, igračka v rokah vladajoče koalicije, kar pa zagotovo ni namen tega referenduma." Trenutno smo priča pravi poplavi posvetovalnih referendumov. "Tisti, ki ga zahteva, seveda računa na to, da bo na vprašanje, ki ga zastavlja, dobil pritrdilni odgovor volivcev. V nasprotnem se lahko zgodi negativen učinek. Zelo pomembna je tudi izbira vprašanja. Zdaj so v igri trije, pravzaprav štirje referendumi, če štejem tudi tistega o gradnji JEK 2. V koaliciji računajo, da bo to vplivalo tudi na volilni rezultat, če bodo razpisani hkrati z volitvami. Bojim se, da bo v prihodnosti vsakokratna koalicija ta institut uporabljala takrat, ko ji bo podpora med volivci začela padati."

Izid ni zavezujoč

Zakon sicer res določa, da izid posvetovalnega referenduma pravno ni zavezujoč, pravi Kaučič, a politično še kako zavezuje. "Pravno res ni sankcije, rezultat posvetovalnega referenduma ni zavezujoč. Seveda pa je politično zelo zavezujoč. Nisem pa čisto prepričan, da je politična kultura pri nas na taki ravni, da bi tisti, ki na referendumu ne bi zmagal, če uporabim ta izraz, to globoko obžaloval. Ampak dejstvo je, da bi neupoštevanje referendumskega izida zagotovo vplivalo, če ne drugače, na prihodnjih volitvah. Zato je tako pomembno, kdaj je referendum. Če je tik pred volitvami, je ta vpliv bistveno večji, kot če je referendum nekje med mandatom. Tako da lahko odločitev volivcev deluje v obe smeri. Po moji oceni je tveganje lahko večje, kot se zdi in kot želijo nekateri priznati."

Kdaj na referendum

Nobene ovire ni, da bi referendume izpeljali skupaj z evropskimi volitvami, pravi Kaučič. A zakaj samo tri, ne pa tudi referenduma o NEK 2, ki naj bi bil novembra? "Ne vidim prepričljivih razlogov za to delitev. Zakaj ne izpeljemo vseh referendumov hkrati? Ali vse štiri junija, z evropskimi volitvami, ali pa vse novembra. Politiki pri argumentaciji delitve niso prav prepričljivi."

Opozicija bo šla na ustavno sodišče

Opozicija napoveduje, da bo razpis referendumov o evtanaziji in uporabi konoplje poslala v presojo na ustavno sodišče skupaj s predlogom za njuno zadržanje. Bi lahko preprečila njuno izvedbo skupaj z evropskimi volitvami? Dvomim, pravi Kaučič. "Ustavno sodišče lahko odloča o odloku o razpisu referenduma, vendar samo v delu, ki se nanaša na njegovo izvedbo. O tem je v preteklosti že odločalo, ko je reklo, da referenduma ni mogoče izpeljati med počitnicami in dopusti. Tokrat ne gre za to, zato mislim, da ustavno sodišče ne bo poseglo. Če bi opozicija želela vsebinsko presojo vprašanja, torej ali je posvetovalni referendum sploh dopusten, pa te pristojnosti ustavno sodišče nima. Ima ga samo za zakonodajne referendume."

Pogovor v celoti v najnovejši epizodi oddaje Ob osmih

Igor Kaučič: Posvetovalni referendum igračka vladajočih