Niz dogodkov Kako je umetnost pomembna. In kako pomeni. v Projektnem prostoru Društva umetnikov (DUM) se začenja drevi ob 18. uri, ko bo v središču pogovora kustosa Vladimirja Vidmarja in avstrijskega filozofa Roberta Pfallerja delo Gorana Petercola.

Goran Petercol: Strogo določeno delo (iz serije Polihromije), 1980. Foto: DUM/Nataša Radović
Goran Petercol: Strogo določeno delo (iz serije Polihromije), 1980. Foto: DUM/Nataša Radović

"Umetniško delo je s koncem modernizma izgubilo svojo intrinzično vrednost in svojo avtonomijo ter smo včasih negotovi glede načinov, kako ga nasloviti, kako o njem govoriti. Na razstavah pogosto ugotavljamo, da didaskalije in opisi del govorijo bolj o vsem drugem kot o materialnosti tistega, kar vidimo pred sabo," so zapisali organizatorji programa, koproducenti katerega so še Društvo Igor Zabel za kulturo in teorijo, Zavod Maska ter Akademija za vizualne umetnosti Ljubljana (AVA).

Moderirani pogovor, debatno soočenje ali predavanje
Nadalje pogosto ugotavljajo, da umetniško delo tako rekoč izginja pod težo ambicij kuratorskih izjav, političnih gest in razstavnih strategij. Po njihovem mnenju se to zlahka zgodi, saj gre za krhek, neredko nestanoviten fenomen, ki je občutljiv za okoliščine in kontekste. Že v načelu je umetniško delo pogosto tisto, ki "radikalno preizprašuje ali celo spodkoplje lastne temelje, ob odrekanju trdne opore in ontološke zanesljivosti". Zato se v DUM-u sprašujejo, kako se torej približati tej paradoksni entiteti, ki je "najbolj tukaj, ko je hkrati ni, in ki je najbolj to, ko je hkrati nekaj drugega".

Prav zaradi vsega navedenega se program Kako je umetnost pomembna. In kako pomeni. vrača k umetniškemu delu, pri čemer "nima ambicije teoretiziranja, temveč poskus identificiranja načinov, kako o delu govoriti, kako ga zapopasti, hkrati v njegovi enkratnosti kot tudi vpetega v preplet pomenskih polj". Kot piše v napovedi, si je program za osnovo vzel preprosto strukturo, in sicer eno delo – eden diskurzivni dogodek. A bo imel pri tem vsak dogodek drugačno strukturo – od moderiranega pogovora prek debatnega soočenja do predavanja.

Po besedah organizatorjev je prav to preizkušanje različnih poti k delu osrednji smisel projekta: ne gre namreč za "iskanje optimalnega, temveč za poglobitev v delo in njegovo fenomenologijo". Tej preprosti strukturi pa sledi tudi preprosta rdeča linija, ki je skupni imenovalec četverice del, ki jih je ustvarila četverica umetnikov, ki so postavljeni v središče tega niza dogodkov.

Pogledati onkraj trendovskih pozicij in obrabljenih dihotomij
Program Kako je umetnost pomembna. In kako pomeni. želi po besedah organizatorjev "ponuditi različne okvire, ki umetniške prakse berejo onkraj trendovskih pozicij in obrabljenih dihotomij". Ob tem izpostavljajo, da jim gre predvsem za to, da za osnovo vzamejo dejanska umetniška dela oziroma prakse ter da iz njihove natančne analize poskušajo razviti nove, preciznejše in prožnejše kategorialne aparate. "In tudi aktivnejšo, afirmativnejšo debato o umetnosti," so še dodali v DUM-u.