Ministrstvo za notranje zadeve je v imenu policije pred dnevi objavilo odločitev glede oddaje javnega naročila za nabavo opreme za nadzor prometa in izvedbo usposabljanj. Nič nenavadnega, če ne bi država kupovala naprave, ki je doslej v slovenski policiji še niso uporabljali. Marsikje v tujini pa je že vrsto let uspešno v operativni rabi in pomaga k spodbujanju odgovornejšega ravnanja voznikov.
Prav to napravo pri umirjanju prehitrih voznikov sicer že skoraj leto dni uporablja eno od naših občinskih redarstev. Policisti se bodo tako z njo spoznali precej kasneje kot redarji, čeprav imajo sami zakonsko precej širše pristojnosti in zadolžitve glede nadzora hitrosti.

Gre za merilnik hitrosti Celeritas MSE 2021. Omogoča različne načine uporabe. Poleg tega, da ga bodo lahko policisti uporabljali klasično tako kot ostale dopplerjeve merilnike v parkiranih avtih ali na stojalih ob cestah, je njegova posebnost zmožnost opravljanja meritev tudi med premikanjem vozila, v katerega je vgrajen. Avto z merilnikom vozi po cesti in ob tem hkrati preverja hitrost vseh vozil, ki jih sreča na poti.
Policija je za merjenje hitrosti med vožnjo zadnjega četrt stoletja uporabljala tako imenovane provide. A gre za povsem drugačno in z današnjega vidika zelo zastarelo tehnologijo, ki pri lovljenju prehitrih voznikov deluje na principu videozapisa kamere in hkratnega primerjanja hitrosti z notranjim tahografom policijskega vozila. Da lahko s policijsko provido nekemu vozniku verodostojno dokažejo prehitro vožnjo, mora biti izpolnjenih veliko pogojev, med drugim brezhibnost policijskega vozila in sledenje na daljši razdalji, če je potrebno tudi pri vratolomnih hitrostih.
Z obstoječimi providami so bile velikokrat težave, novih pa zaradi zastarelosti sploh ni mogoče nabaviti. Vseeno so pisci razpisov na policiji glede nabave novih prestrezniških avtov še nedavno nazaj vztrajali pri pogoju kompatibilnosti s providami. Zdaj so pri policiji le segli tudi po sodobnem tehničnem sredstvu, ki je bistveno bolj uporabno, varno in enostavno za uporabo v primerjavi s providami. V številnih evropskih državah ta tip merilnikov uporabljajo že dlje časa.
Omenjeni policijski razpis razkriva, da so na objavljeno javno naročilo prejeli eno popolno ponudbo. Ta pa je presegala zagotovljena proračunska sredstva naročnika, zato so sledila še pogajanja. V končni odločitvi je navedeno, da bo podjetje 3TECH zagotovilo napravo in usposabljanja v skupni vrednosti slabih 85 tisoč evrov.
Spremlja in meri do 128 vozil hkrati
Celeritas merilnik za delovanje med vožnjo uporablja tehnologijo dvojne meritve, ki hkrati prepoznava lastno hitrost in hitrost opazovanega vozila. Meri lahko v obeh smereh vožnje in prepoznava vozila, ki se približujejo ali oddaljujejo, odvisno od postavitve antene.
Natančna senzorika, ki deluje podnevi ali ponoči, lahko spremlja 128 vozil oziroma v boljši izvedbi celo 256 vozil hkrati. Vsako vozilo hkrati klasificira (avto, tovornjak ...) in v primeru različnih omejitev za posamezne kategorije prepoznava morebitno kršitev.
Uporablja kamere visoke ločljivosti in vsakemu zaznanemu vozilu posebej riše tirnico gibanja. Prostora za napake pri meritvi je zato izredno malo. In še ena lastnost, ki jo nobeden od dosedanjih radarjev v lasti slovenske policije ni zmogel - novi merilnik lahko deluje tudi v predorih, saj je zelo odporen na radarski odboj valov.
V Sloveniji ima omenjena naprava na podlagi uradne tipske odobritve omejitev, da lahko meri na do treh voznih pasovih hkrati, čeprav mu v nekaterih državah dovoljujejo celo do pet cestnih pasov široko območje delovanja. Vsekakor pa je radar primeren za uporabo na avtocestah in mestnih večpasovnicah.
Naprava italijanskega proizvajalca je že pred časom prejela odobritev tipa s strani Urada za meroslovje, kar pomeni, da je morala pred tem prestati različne teste glede zanesljivosti in zaščite meritev, ki bodo uporabljene v pravnih postopkih.
V nasprotju z izbranimi merilniki za sekcijsko merjenje hitrosti, ki jih Dars nabavlja za policijo, in ki še čakajo dokončanje postopkov tipske odobritve, lahko mobilni dopplerski merilnik policija začne uporabljati praktično takoj po izdobavi naprave in njeni overitvi.

Prej na Facebooku ali radiu kot je umeril napravo
Zanimalo nas je, kako novi merilnik deluje in kako zmogljivo orodje bo v svoje roke dobila policija. Za odgovore smo se obrnili na njegove prve redne uporabnike, redarje iz Medobčinskega inšpektorata in redarstva občin Bled, Bohinj in Železniki, ki napravo najamejo pri omenjenem podjetju. Ti so nam pojasnili uporabo in v živo demonstrirali, česa je sposobna.
Dolgoletni redar Aleksander Valant je uvodoma opozoril, da ima vsaka tehnologija meritev svoje prednosti in slabosti, s kombiniranjem vseh pa je mogoče doseči najboljši rezultat glede obnašanja voznikov. Večina njih po njegovih opažanjih v zadnjih letih bolj spoštuje hitrostne omejitve in sami redarji na področju delovanja v občinah Bled, Bohinj in Železniki opažajo konkreten upad kršitev. "Manj je norcev na cesti."
A to je lahko samo statistični del resnice in na tem mestu nastopijo prednosti novega merilnika v primerjavi z laserskimi ali pa klasičnimi dopplerjevimi merilniki iz stacioniranih avtov. Tako ene kot druge redarji (in tudi policisti) namreč v veliki večini uporabljajo na znanih lokacijah.
Klasični dopplerski merilniki so v obcestnih škatlah ali vgrajeni v ista vozila. Laserske merilnike pooblaščeni organi uporabljajo na pretežno istih lokacijah. Vsega tega se vozniki navadijo in mimo takšnih točk vozijo počasneje, tudi če tam ni nikogar.
Vendar takšna preventiva traja le kratek čas, takoj zatem nekateri vozniki spet pohodijo plin prek dopustne meje. "Ali pa povedano še drugače. Lokacija, kje se nahajam s klasičnim merilnikom, se je prej pojavila na Facebooku ali na radiu, kot pa sem avto z radarjem sploh pravilno parkiral, umeril napravo in začel meriti," v smehu pove Valant.
"Pri mobilnem merilniku pa je drugače, ta lahko meri tudi med vožnjo ves čas. Vozniki lahko s precej večjo verjetnostjo pričakujejo, da bodo ne glede na lokacijo izmerjeni pri prehitri vožnji."
Po lokalih je bil novi merilnik vroča tema debat
Tudi to pravilo ima sicer svoje človeške omejitve. Na Bledu so na začetku novo napravo uporabljali v polepljenem in na daleč opaznem redarskem vozilu. Sprva so bili domačini presenečeni, ko so začeli dobivati kazni na domače naslove, potem pa se je za gostilniškimi pulti hitro razširila vest, da imajo redarji v polepljenem avtu novo napravo, najverjetneje provido, smeje razlaga Valant.
"Tudi ko radarja nismo imeli vgrajenega, so se mimo našega avta začeli vsi domačini voziti počasi. Nikoli več nas nihče ni prehitel. Nato pa smo enkrat radar vgradili v nadomestno civilno vozilo in spet je bilo ogromno kršitev."

Redarji demonstrirali, kako so umirili Gorenjce
Redarji so nam delovanje demonstrirali še v živo. Zasnova merilnika je takšna, da ga je mogoče zelo hitro vgraditi v skorajda vsak avto. En del je škatla manjših mer, v kateri je hkrati tako visokoresolucijska kamera kot tudi dopplerska antena. Škatlo je mogoče s priseski hitro namestiti na vetrobransko ali zadnje steklo.
Prek kabla je povezana s procesno enoto, ki je običajno za prednjima sedežema. Vse bistvene nastavitve naprave in spremljanje meritev je mogoče opraviti kar prek brezžične povezave in aplikacije na primerni tablici ali celo telefonu. Naprava je morala prestati test zaščite pred zunanjimi kibernetskimi vdori.
Tretji del celotne naprave je baterija, ki skrbi za napajanje in običajno sodi v prtljažnik. Celotna zasnova je takšna, da montaža oziroma premontaža iz vozila v vozilo traja le nekaj minut. Pred začetkom novih meritev uporabnik opravi še krajši proces samodejnega umerjanja.
"Lahko ga uporabljamo iz stoječega vozila ali med vožnjo. Po potrebi bi ga lahko tudi vzeli iz avta in ga namestili na stojalo," je pojasnil Valant.

Radar shrani le tiste posnetke in podatke, ki se nanašajo na zaznane prekoračitve. Obdelava kršitev je močno poenostavljena. Naprava omogoča več načinov prenosa podatkov, pripadajoče programsko orodje pa pooblaščeni osebi z visoko stopnjo samodejne prepoznave tablic na podlagi visokoresolucijskih fotografij pohitri celoten postopek procesiranja prekrška. Fotografije so tako kakovostne, da je mogoče tudi razpoznati obraze.
In smo se odpeljali. S centra Bleda smo zavili v smeri proti Spodnjim Gorjam in dalje na Pokljuko. Močno obremenjena cesta vodi mimo več šol in številnih križišč s prehodi za pešce. Poleg domačinov je velik del leta polna turistov in gospodarskih vozil, med njimi tovornjakov s hlodovino.
Med vožnjo smo od zunaj delovali kot čisto običajno službeno vozilo, v resnici pa je bila redarska škoda v tistem hipu najzmogljivejši radar v državi. Na zaslonu tablice smo lahko spremljali, kako merilnik sproti 'vidi' in spremlja ostala vozila. "Zazna jih že, ko so 100 metrov stran od nas, za vsako vozilo riše tirnico in na 30 metrih oddaljenosti izmeri hitrost."

Med delovanjem so se na zaslonu po cesti in njenem robu pojavljale zelene pike. "Tako radar lahko deluje med gibanjem. Izkorišča razne objekte ob cesti, dovolj pa so že cestne neravnine. Od njih se odbijajo žarki in radar na ta način izmeri lastno hitrost. Hkrati pa pridobiva še odboje premikajočih vozil. Na podlagi razlike določi njihovo hitrost."
Na podlagi znanih podatkov merilnik samodejno prilagaja največjo omejitev, kot jo določa prometna signalizacija. Redarji imajo pristojnost merjenja hitrosti v naseljih in na občinskih cestah.
V nasprotju s policisti jim zakon dodatno nalaga, da lahko meritve opravljajo le v avtomatskem režimu, torej brez vsakršnega ročnega proženja ali poseganja v napravo, ko je ta enkrat zagnana. Naprava je 'redarskemu' načinu ustrezno prilagojena in na cesti deluje povsem samodejno.
Zaradi primernih nastavitev je radar samodejno upošteval vse spremembe hitrosti na poti, niti ni upošteval meritev, ko smo po državni cesti zapeljali mimo table iz Bleda.

Pred Rečico, sicer 'zloglasno' točko za policijske in redarske meritve, smo avto ustavili še na avtobusni postaji in tam počakali nekaj minut. A očitno so se tisti dan mimo nas vozili predvsem domačini, ki so že dobro poznali gostilniške govorice o redarski 'providi'. Tako da kršitev z upoštevanjem odbitka naprava ni ugotovila, vsi vozniki so vozili zgledno.
Kasneje smo z napravo zapeljali še na avtocesto, kjer jo bodo policisti verjetno najbolj pogosto uporabljali. Merilnik je hitro odčitaval hitrosti vozil, ki so se mimo pripeljale po prehitevalnem pasu.
Hkrati s sliko, kot jo vidi človeško telo, je naprava izdelovala tudi radarski zapis situacije, na kateri je prikazana zaznava tirnic vseh zaznanih vozil. Z zeleno je označila tiste, ki so peljali po omejitvah, z rdečo pa bi morebitne kršitelje.

V primeru zaznane prekoračitve bi kamera naredila posnetek z neizbrisno vtisnjenimi in šifriranimi podatki o lokaciji, veljavni hitrosti glede na klasifikaciji vozila in njegovi hitrosti, vse podprto tudi z natančno časovno kopomonento. Vsako izmerjeno vozilo je na fotografiji dodatno podčrtano z rdečo črto, tako da v gneči ni dvoma, koga je naprava izmerila.
Zaradi visoke resolucije kamere je slika ne glede na čas dneva in vremenske okoliščine dovolj jasna, da je kasnejša samodejna obdelava kršitev in strojno prepoznavanje registrske tablice poenostavljeno.
Blejski redarji so z novim tipom merila, ki ga s presledki uporabljajo že skoraj eno leto, zelo zadovoljni. Z njim so uspeli dodatno vplivati na obnašanje ljudi, da se je na cestah treba obnašati odgovorno.
To je še toliko pomembno zaradi velikanskega števila gostov, ki vsako sezono preplavijo ta del Gorenjske.
Redarji imajo takrat polne roke dela z urejanjem prometa ter zagotavljanjem reda, tako da so klasične stacionarne meritve hitrosti na stranskem tiru, ker zanje preprosto ni časa. Na drugi strani pa jim merilnik za meritve iz gibanja dovoljuje nadzor prometa tudi, ko so na drugih opravkih.
Zdaj bo napravo dobila tudi policija. Podobno zmogljive meritve odslej pričakujte ne le na gorenjskih cestah, temveč praktično kjerkoli. Kot omenjeno tudi v predorih.
) Vroča dekleta čakajo na vas na -- Sexy24.mom
Super zadeva, v Ljubljani imamo čapca, tako da kaj takega žal ne bomo videli.
A bodo merili hitrost parkiranih vozil na AC?