sekolar, mizna krožna žaga Svet24.si

Zaradi nove omrežnine gospodarstvo na okope, ...

traktor Svet24.si

Tatvina traktorja - pozor, pomagajte najti tatu

robert fico Necenzurirano

Slovaški atentat in Slovenija: nasilje se vedno ...

jure bracko evita hanzic zvezdana lubej mediaspeed Reporter.si

Pravnomočno poražena NKBM: šlo je za tipično ...

kidd doncic 23 pm Ekipa24.si

Hahaha!!! Po spotakljivih vzdihih Luka Dončić ...

Afera ogroža von der Leyenovo politično prihodnost, saj poteka v obdobju pred evropskimi volitvami, Odkrito.si

Ursula von der Leyen in primer Pfizergate

Scheffler 23 pm Ekipa24.si

Številka ena na svetu v lisicah! Ne boste ...

Naročilo knjige OZADJE REPORTERJA IN MAGA
Magazin

Obrazi podjetništva: Oikos Housing, modularne hiše

Deli na:
Obrazi podjetništva: Oikos Housing, modularne hiše

Turistično naselje na otoku Pag - Foto: Oikos

V industrijski coni v Hočah v okolici Maribora deluje podjetje Oikos Housing, ki je s svojo lastno proizvodnjo revolucioniralo koncept mobilnih hišic. Podjetje je uspešno zgradilo tudi tri osupljive turistične vasi ob morju na Hrvaškem. V bližnji prihodnosti pripravlja ambiciozne načrte za gradnjo nove turistične vasi s posebnimi latvijskimi savnami tudi na Pohorju, svojo ponudbo pa si želijo širiti po vsej Evropi in postati globalno prepoznavna blagovna znamka.

Na področju potovanj in prostega časa so se počitniške mobilne hišice izkazale kot priljubljena namestitev za vse, ki iščejo prilagodljivost, udobje in pridih avanture na svojem oddihu. V podjetju Oikos Housing so tako z združitvijo elegantnega dizajna in vrhunske tehnologije poskrbeli, da njihove mobilne hišice svojim stanovalcem ponujajo razkošno bivalno izkušnjo.

Posebnost podjetja pa ni le njihova predanost lastni izdelavi vrhunskih mobilnih hišic in sledenju trendom in željam strank, temveč tudi predanost dobremu počutju zaposlenih, ki so, kot pravi direktor podjetja Miloš Ulčar, s srcem in dušo pri tem, kar delajo, in zaslužni za uspeh podjetja.

Ideja, ki je padla na plodna tla

Podjetje Oikos Housing je bilo ustanovljeno konec leta 2018. Ustanovila sta ga dva podjetnika, mož in žena, z idejo, da bi proizvajali luksuzne mobilne hišice. Na Hrvaškem so bile v tem obdobju že prisotne mobilne hišice, a bolj kot ne v obliki raznih kontejnerjev, postavljenih po kampih, ki pa niso omogočali doživetja na malo višji ravni. Ideja je bila presenetljivo hitro zelo dobro sprejeta.

Že v letu 2019, ko so ponujali prodajo hišic v novem kampu Buqez blizu Drag pri Pakoštanih, so pridobili prvih 20 kupcev. Prvih 20 hišic je bilo narejenih v kooperaciji, s strani zunanjega izvajalca, pri čemer sta lastnika ugotovila, da kakovost ne dosega nivoja, ki sta si ga zamislila. Zato sta v začetku leta 2020 začela z lastno proizvodnjo. Takrat se je družbi kot svetovalec za postavitev proizvodnje in organizacijo pridružil tudi njen sedanji direktor Miloš Ulčar.

Foto: Oikos - Letos odpirajo tudi prvo fazo turističnega naselja na Pagu, kjer bo nameščenih 109 mobilnih hišic.

Od takrat naprej je začelo podjetje zelo hitro rasti. Kot pripoveduje direktor Ulčar, so bile tudi hišice, ki so jih začeli sami proizvajati, na veliko višjem kakovostnem nivoju in z boljšo opremo. »Projekt v kampu Buqez smo vodili v treh fazah. Če pogledamo razliko med fazo 1 in fazo 3, ki je prišla na vrsto leta 2021, ugotovimo, da smo dosegli ne le višjo kakovost, ampak tudi izboljšani model samih hišic; spremenili smo dizajn, veliko več je bilo opreme in dodatnih storitev, ki smo jih ponujali našim kupcem oziroma mikroinvestitorjem, kot jih sami imenujemo,« ugotavlja Ulčar.

Leta 2021 se je v podjetju zgodil velik preobrat. Na eni strani sta se ustanovitelja podjetja razšla v zasebnem življenju, posledično pa tudi v poslovnem. Druga velika sprememba pa je bila ta, da so v podjetju od svojih klientov dobivali povpraševanja o tem, ali bi bili pripravljeni prevzeti tudi vzdrževanje teh hišic in ponujati hišice na turističnem trgu.

Zato so konec leta 2021 začeli razvijati nov poslovni model, ki je poleg proizvodnje in prodaje mobilnih hišic združeval tudi vzdrževanje in upravljanje teh enot v času, ko jih lastniki ne izkoriščajo. »Sprememba se seveda ni zgodila čez noč,« prizna Ulčar in dodaja, da je to zahtevalo dodatna vlaganja in kadrovske spremembe znotraj podjetja in mogoče malo več profesionalizacije, kot so je bili navajeni do tedaj.

Foto: Oikos - Miloš Ulčar, direktor podjetja Oikos Housing

Dokapitalizacija za velik uspeh

Novi poslovni model podjetja je bil seveda povezan tudi z novimi stroški, zato so se v letu 2021 prijavili na razpis SPIRIT Slovenija, namenjen malim in srednjim podjetjem, ki je ponujal opcijo podvojitve dokapitalizacije ali vstopnega zneska novega zasebnega lastnika.

Kot pravi Ulčar, so bili takrat že v kontaktu z angleškim skladom zasebnega kapitala Runhill Group Limited, ki je bil zainteresiran za vlaganje v podjetje. Skupaj so se prijavili na razpis in na ta način sta konec leta 2022 kot solastnika družbe na eni strani vstopila Slovenski podjetniški sklad, na drugi pa Runhill Group Limited , vsak s približno 16 odstotki lastništva.

Foto: Oikos - Vizualizacije bodočega turističnega naselja na Pohorju

»Takrat so se v podjetju zgodile tudi določene kadrovske spremembe. Novi lastniki so zahtevali imenovanje prokurista, ki bo zastopal njihove interese. Takrat sem se tudi jaz bolj angažirano vpletel v samo poslovanje. Vse drugo je zgodovina,« pojasnjuje direktor podjetja.

Prizna tudi, da je bil uspeh na razpisu SPIRIT Slovenija zanje ogromen. Marsikatero slovensko podjetje na tovrstnih razpisih ni uspešno, čeprav zato najamejo specializirana podjetja, ki jim pripravijo razpisno dokumentacijo, a morda ne poznajo dovolj natančno njihovega poslovanja. Zato so se v Oikos Housingu odločili, da bodo celotno projektno in razpisno dokumentacijo pripravili sami.

»Imeli smo srečo, da je bil takrat zraven zainteresiran partner iz Velike Britanije, ki je dal zagotovil, da bo, če bo naš projekt na razpisu sprejet, vložil 600.000 evrov sredstev kot vplačilo dokapitalizacije in rezervnega kapitala. Ko je bil razpis uspešno speljan, je enako vsoto prispeval Slovenski podjetniški sklad. Ko vas nekdo dokapitalizira kot podjetje, staro tri leta, z 1,2 milijona evrov, je to en velik uspeh in potrditev, da smo na pravi poti.«

Temu so sledile naslednje faze projekta v Pakoštanih, kjer so najeli dodatno zemljišče in se odločili, da bodo zgradili svoj kamp. Odločili pa so se tudi za nakup zemljišča na Pagu, kar so delno financirali s posojilom, delno pa se je v zgodbo lani vključil še švicarski sklad zasebnega kapitala LCC Invest SCSp SICAV – RAIF, ki je z dodatno dokapitalizacijo in zagotovitvijo sredstev postal 80-odstotni lastnik, v celoti je izplačal tudi delež zasebne lastnice, ki je imela do tedaj v podjetju večinski delež.

Oikos Housing je tako v petih letih iz malega zasebnega podjetja postalo mednarodno podjetje s hčerinsko družbo na Hrvaškem, ki že upravlja manjši lastni kamp pri Pakoštanih, poleg tega tudi določeno število hišic v sosednjem kampu. Letos odpirajo tudi prvo fazo turističnega naselja na Pag, kjer bo, ko bo projekt dokončan, nameščenih 109 mobilnih hišic. Pred nekaj tedni pa so začeli tudi prodajo hišic za projekt, ki ga bodo v naslednjem letu razvili na Pohorju.

Foto: Oikos - Turistično naselje na otoku Pag

Najdražji in najkvalitetnejši

V današnjem času trg počitniških mobilnih hišic še naprej cveti, saj je na voljo široka paleta možnosti, ki ustrezajo različnim željam in proračunom. Eden od pomembnih trendov na trgu je vse večje zanimanje za okolju prijazne in trajnostne mobilne hiše. Vse to so pri razvijanju lastne proizvodnje mobilnih hišic upoštevali tudi v podjetju Oikos Housing. A ne le to.

»Ko sem se leta 2020 pridružil kot svetovalec podjetju, smo veliko razpravljali o tem, kako nastopiti na trgu glede na to, da je na njem že kar precej znanih proizvajalcev. Osnovna ideja, s katero smo se vsi strinjali, je bila, da če hočemo biti uspešni, moramo biti unikatni. Unikatni pa bomo na dveh osnovah – na osnovi dizajna in cene. Medtem ko večina podjetij, ki vstopajo na trg, skuša konkurirati s ceno, smo si mi izbrali drui cilj in rekli, da hočemo biti najdražji. Če hočemo biti daleč najdražji, pa moramo tudi ponuditi daleč največ,« pojasnjuje Ulčar.

Foto: Oikos - Vizualizacije bodočega turističnega naselja na Pohorju

V skladu s tem so se v podjetju odločili za uporabo masivnega lesa in ekoloških materialov, tudi za izolacijo. Druga pomembna zadeva pa je bila, da so se strogo držali principov minimalizma v dizajnu. In tretja, da so hišice opremili z opremo vrhunskih oblikovalcev in vrhunskih blagovnih znamk.

S tem jim je uspelo v celotnem vrednotenju mobilne hišice njeno ceno dvigniti do nivoja, ko jo lahko, denimo na Pagu, prodajajo v povprečju med 140.000 in 180.000 evri brez davka. Hišica je popolnoma opremljena, še vedno pa je mobilna in obsega 40 kvadratnih metrov in teraso.

S tem jim je uspelo, da so drugačni od drugih ponudnikov na trgu, posebne pa so tudi njihovi kupci. Kot pravi Ulčar, je vsem skupno to, da imajo radi trajnostne in lepe, vrhunske izdelke. To so kupci mikroinvestitorji, ki mobilne hišice vidijo kot nakup lastnega počitniškega prostora na vrhunski lokaciji in bi imeli hkrati tudi določen pasivni dohodek od oddajanja. Med tovrstnimi so Čehi in Slovaki.

Druga vrsta kupcev pa so čisti mikroinvestitorji, ki kupijo eno ali več hišic, namenjenih oddajanju in jih sami skorajda ne izkoriščajo. Mednje sodijo Nemci, Avstrijci in drugi zahodnoevropski kupci, ki jih pri investiciji zanima predvsem njen finančni vidik oziroma to, kako hitro se jim bo investicija povrnila in bodo z njo lahko služili.

Foto: Oikos - Turistično naselje na otoku Pag

Izzivi in vizije

V podjetju Oikos Housing trenutno proizvajajo tri modele hišic za hrvaški trg oziroma nastanitvene zmogljivosti ob morju. Nekaj teh hišic je bilo ob našem obisku tudi v proizvodnji in lahko smo si od blizu ogledali proces njihovega nastanka. Ko so se odločili, da bodo razvijali projekt na Pohorju, so se povezali z arhitekti in skupaj razvili nov model hišice, ki bo upošteval vse značilnosti, ki jih imajo že prejšnje hišice, a bo hkrati prilagojen hribovskemu oziroma gorskemu okolju.

Kot pravi Ulčar, je to proces, ki zahteva sodelovanje celotnega tima. Nista pomembna samo direktor in arhitekt, predvsem je treba poslušati vse člane tima, od tehničnega sektorja, ki potrdi, da je nekaj v proizvodnji izvedljivo, do mnenja prodajne službe, ki testira trg.

Foto: Primož Lavre - Utrinki iz proizvodnega obrata Oikos Housing v Hočah

Novih izzivov in načrtov za prihodnost v podjetju tako zlepa ne zmanjka, a kot pravi direktor, v tovrstnem podjetju vsako leto ali celo vsako polletje prinese svoje velike izzive. Ko je šele dobro prišel v podjetje, je po mesecu in pol nenadoma v njem ostal sam, saj je bilo to ravno obdobje, ko je »udarila« korona. Druga stvar, ki je stalno izziv, pa je financiranje.

»Zelo hitro smo rasli, in če smo hoteli realizirati visokoleteče načrte, smo potrebovali dodatni sveži kapital,« pravi Ulčar. Vendar v Sloveniji podjetje, ki je staro tri leta, ne more kar tako na banki zaprositi za kredit, zato tudi ni presenetljivo, da je veliko slovenskih gazel (hitro rastočih podjetij) propadlo. »Nam je uspelo preživeti in verjamem, da samo zato, ker imamo dober poslovni model, ki je pritegnil tuje investitorje. Dobiti v dveh, treh letih dva tuja finančna sklada, je resnična zgodba o uspehu.«

Ob tem je poudaril, da bi se rad zahvalil tudi vsem dobaviteljem, ki so lani, ko so bili sredi dogovorov z novim bodočim lastnikom in so zamujali s plačili, razumevajoči do njih in pripravljeni počakati. Tudi oni so pomemben del njihove zgodbe.

Foto: Primož Lavre - Rok Špendl, vodja nabave; Renata Čekić, vodja prodaje investitorjem; Anja Mlinarič, administratorka, in Mitja Kotnik, vodja tehnologije in razvoja

Največji izziv pa je, kot trdi Ulčar, dobiti dobre delavce. Čeprav se podjetje Oikos Housing v Sloveniji uvršča med tistih 15 odstotkov podjetij v lesni predelovalni industriji, ki svoje delavce najbolje plačujejo oziroma ni nihče od njih z minimalno plačo, se še vedno soočajo z izzivi, ko potrebujejo krovce, elektroinštalaterje, vodovodarje in druge sposobne monterje, saj so to profili delavcev, ki lahko hitro zamenjajo službe ali odprejo svoje podjetje.

Ker se podjetje nenehno širi, se bo v bližnji prihodnosti širila tudi njegova proizvodnja, in kot zagotavlja Ulčar, se bo prva faza širitve zagotovo zgodila doma, v Sloveniji.