Foto: Televizija Slovenija, zajem zaslona
Foto: Televizija Slovenija, zajem zaslona

Psihoterapevtka za otroke in mladostnike ter avtorica številnih knjig o vzgoji Zdenka Zalokar Divjak opozarja starše na prosti čas, ki ga ne smemo otrokom vzeti, saj je bistvenega pomena za njihov razvoj.

Dvakrat na teden šport, dvakrat na teden glasbena šola, dramski krožek, po možnosti še obiskovanje verouka. Otroke vse zanima, starši pa jih utrujeni od službe vse popoldneve razvažajo na dejavnosti. Pri izbiri obšolskih dejavnosti se ne bi smelo vse podrediti željam otrok, pravi Zdenka Zalokar Divjak: "Vprašati se je treba, koliko je otrok zrel za določeno dejavnost, kolikšna je njegova vztrajnost ter imeti v mislih družinsko dinamiko. Staršem zelo polagam, ne upoštevajte samo želja otrok, ampak imejte v uvidu, kaj to pomeni za celotno družino, koliko to bremeni vaš ritem življenja, koliko bo imel otrok časa, da se bo popoldan v miru igral."

Predvsem za šolarje prvih treh razredov je izrednega pomena prosta igra – čas doma, brez vključevanja starejših, saj med njo predelujejo čustvene stiske in krepijo ustvarjalnost: "Da dajo iz sebe tisto, kar res potrebujejo v tem obdobju življenja. Preko spontane igre naj bi otrok izživel in formiral vse čustvene stiske, bil ustvarjalen. Opažamo, da je zdaj vse preveč po navodilih, vse je sprogramirano, vnaprej določeno. Poznamo te helikopterske starše in potem otroke, ki v svoji notranjosti ne morejo predelovati stvari."

Prosti popoldnevi brez dejavnosti so zato zelo pomembni za njihov razvoj: "Do tretjega razreda osnovne šole več kot eno dejavnost ne bi smel otrok imeti. Šola je stres, četudi prijazna, morajo biti otroci veliko časa zbrani in aktivni. In potrebujejo nekaj časa, ko pridejo domov, da preklopijo na domač ritem."

Prosta igra torej ne pomeni, da se z otrokom igrajo starši: "Imamo paradokse, da oče zlaga lego kocke, otrok se pa okrog podi in pravijo, da se ukvarjajo z otrokom. Zdaj je postala igra okupacija cele družine in to ni v redu. Igra je bila vedno otroška okupacija in otrok mora sam najti motivacijo zanjo."

In ko otrok reče, da mu je dolgčas, naj starši nikar ne skočijo in zanj iščejo rešitve. Otroku mora biti dolgčas, saj se prav takrat krepi njegova ustvarjalnost.

Otroke ni dobro vpisovati na preveč dejavnosti