Četrt stoletja Gledališča Koper z mislijo na otroke in ranljive skupine

Z Živalskimi novicami Primoža Suhodolčana, prvo uprizoritvijo na svojih odrskih deskah, se je Gledališče Koper pred dvema desetletjema in pol simbolično zavezalo k uprizarjanju predstav za otroke ter le nekaj sezon pozneje k akciji, da si bo vsak otrok iz Mestne občine Koper vsaj enkrat na leto ogledal gledališko predstavo; od leta 2005 pa tudi sistematičnemu pedagoškemu delu z otroki in mladostniki. Z razvojem gledaliških šol in obgledaliških dejavnosti koprsko gledališče v preteklih 25 letih svojih vsebin ni ponudilo le otrokom, temveč tudi ranljivim družbenim skupinam ter s tem pripomoglo k njihovi socialni vključenosti na področju kulture.

Otroci so najštevičnejši, a tudi najdragocenejši obiskovalci gledaliških predstav, so prepričani v Gledališču Koper, kjer jim namenjajo prav posebno pozornost.  Foto: Lana Mršnik
Otroci so najštevičnejši, a tudi najdragocenejši obiskovalci gledaliških predstav, so prepričani v Gledališču Koper, kjer jim namenjajo prav posebno pozornost.  Foto: Lana Mršnik

Obletnice so pogosto priložnost za obračune, pregled storjenega in pogled v prihodnost. V Gledališču Koper, kjer se radi pohvalijo s številom otrok, ki vsako sezono v okviru abonmajev, organiziranega šolskega obiska ali Mednarodnega gledališkega festivala Pri svetilniku v avgustu obiščejo domače in gostujoče gledališke predstave. Predstavam za otroke namenjajo posebno skrb, saj nastajajo v sodelovanju s pedagoškimi sodelavci in predstavniki vrtcev, osnovnih in srednjih šol, Univerze na Primorskem in ZRS Koper. Z enako pozornostjo kot otroke in mladostnike v svoje vrste vabijo tudi ranljive družbene skupine. Režiserka Renata Vidič vodi gledališko skupino Obalnega Sožitja, gledališčniki se najmanj enkrat mesečno s kombijem odpravijo po upokojence, ki jih pripeljejo na predstavo in jih po njej odpeljejo nazaj v dom, prav tako na predstavah redno gostijo varovance varstveno delovnih centrov in enot Rdečega Križa ...

Ob jubileju, 25-letnici delovanja Gledališča Koper in prvi obletnici Gledališča za otroke Svetilnik, so gledališču v imenu številnih mladih obiskovalcev voščili tudi predstavniki obalnih javnih zavodov in društev; vsi z željo, da bi jim gledališče tudi v prihodnje pripovedovalo nove in nove zgodbe, jih zabavalo ter kot beremo v eni od zahval, vodilo “po svetovih različnih resnic in lepot”.

“Naši dekleta in fantje od lanskega septembra vsak teden redno vadijo v gledališču. Renata, ki vodi našo gledališko skupino, se zelo trudi, da pokažejo, kaj zmorejo. Pri delu z našimi dekleti in fanti je treba imeti veliko strpnosti in potrpljenja, saj gre pri njih vse nekoliko bolj počasi. Zelo radi hodijo na vaje, veseli so in se zelo trudijo.”

Darja Černac

predsednica Društva Sožitje Obalnih občin

Ranljivim odpirajo pogled na boljši jutri

Poslanstvo Rdečega križa Slovenije je z močjo humanosti izboljšati življenje ranljivih ljudi, med katere sodijo tudi brezdomne osebe. Na RKS - območno združenje Koper si prizadevajo uporabnikom omogočiti v okviru programov Zavetišče za brezdomne Koper in Nastanitvena stanovanjska podpora za brezdomne različne aktivnosti ter s tem udejstvovanje na različnih področjih socialnega, kulturnega in športnega življenja. “Zato smo zelo veseli, da nam je Gledališče Koper prisluhnilo, upoštevalo naše želje po kulturnem vključevanju, tako nam vsako leto odpre svoja vrata in nas vljudno povabi na različne gledališke predstave,” so zapisali izvajalci in uporabniki omenjenih programov, čestitko ob jubileju Gledališča Koper pa zaključili z besedami zahvale, ker jih to s svojo umetnostjo ne le notranje bogati, ampak jim odpira pogled v svetlejši jutri. “Vaše dejanje je tudi dokaz, da kultura pripada vsem. Hvala za vašo človečnost in podporo. Vaša prijaznost in pripravljenost pomagati nam pomenita zelo veliko”.

Z veseljem na gledališke vaje z Renato

Podobno razmišlja in se gledališču zahvaljuje tudi Darja Černac, predsednica Društva Sožitje Obalnih občin, ki združuje odrasle osebe z motnjami v duševnem razvoju, in v imenu katerega so v društvu že dolgo želeli ustanoviti gledališko delavnico: “Direktorici koprskega gledališča Katji Pegan smo predstavili naše želje in predlog o sodelovanju. Zelo smo bili veseli njenega pozitivnega odziva. Naši dekleta in fantje od lanskega septembra vsak teden redno vadijo v gledališču. Renata, ki vodi našo gledališko skupino, se zelo trudi, da pokažejo, kaj zmorejo. Pri delu z našimi dekleti in fanti je treba imeti veliko strpnosti in potrpljenja, saj gre pri njih vse nekoliko bolj počasi. Zelo radi hodijo na vaje, veseli so in se zelo trudijo. Pripravljajo predstavo, ki jo bodo sami odigrali in so že sedaj ponosni nase. Zahvaljujemo se celotnemu timu koprskega gledališča za sodelovanje.”

“Gledališče Koper ter Gledališče za otroke Svetilnik nista zgolj prostor uprizoritvene umetnosti, temveč predvsem stičišče, kjer se rojevajo vrednote, oblikujejo kritična razmišljanja in razvijajo socialne vezi. Vstop mladih v svet domišljije, ustvarjalnosti in umetniške globine omogoča krepitev njihove kulture.”

Eneja Baloh

ravnateljica OŠ Oskarja Kovačiča Škofije

Predstave kot priložnost za doživetje, izražanje in osebno rast

Srčno delo in predanost koprskega gledališča cenijo tudi v Varstveno delovnem centru Koper - Enota Izola. “Vaše predstave za naše uporabnike niso le kulturni dogodki, so priložnost za doživetje, izražanje in osebno rast. Skozi gledališko izkušnjo vstopajo v čaroben svet zgodb, čustev in domišljije, kar bogati njihova življenja in jim daje občutek pripadnosti širši družbi,” so zapisali in ob voščilu za 25 let delovanja gledališča dodali: “Vaša družbena odgovornost, ki jo izkazujete z odprtostjo in dostopnostjo za vse, je zgled vsem nam. Hvaležni smo, da v vas prepoznavamo ne le izjemne umetnike, temveč tudi ljudi z velikim srcem.”

Pustolovščina in domišljijsko popotovanje, ki odpira nove poglede in spoznanja

Zapisali smo, da Gledališče Koper (od oktobra 2023 pod okriljem Gledališča za otroke Svetilnik) posebno pozornost namenja predstavam za otroke in mladino, ki so pogosto del učnega programa. Med šolarji, ki že vrsto let organizirano obiskujejo koprsko gledališče, so tudi učenci Osnovne šole Koper. Ravnateljica Ingrid Poropat, ki se prav tako pridružuje čestitkam in se zaveda pomena predstav za otroke, obgledaliških dejavnosti - delavnic in gledališke šole, rada pove, da se učenci pred vsako predstavo posvetijo bontonu, ki poleg “kulturnega vedenja, primernega sodelovanja in spoštljivega odnosa do nastopajočih obsega tudi bonton oblačenja, uporabo garderobe in pravila (ne)uporabe telefonov”, ter doda: “Marsikateremu otroku je obisk gledališča prava pustolovščina, domišljijsko popotovanje, ki odpira nove poglede in spoznanja. Gledališče je pomemben partner in dodana vrednost učenju in bolj kakovostnemu razvoju otrok, zato bi bilo zelo dobrodošlo, če bi gledališko vzgojo za osnovnošolce finančno podprlo Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje Republike Slovenije ali pa občine.”

“Gledališče ni le prostor uprizoritvene umetnosti, temveč je tudi prostor učenja, raziskovanja in čutenja, ki pomembno prispeva k celostnemu razvoju otrok. Kot ravnateljica vrtca in osnovne šole opažam, da ima gledališka dejavnost pozitiven vpliv na otroke.”

Željka Adamčič

ravnateljica OŠV Ankaran in vodja Aktiva ravnateljev OŠ slovenske Istre

Spodbuda ustvarjalnosti, empatiji ter razumevanju raznolikosti sveta

Za Enejo Baloh, ravnateljico OŠ Oskarja Kovačiča Škofije, “Gledališče Koper ter Gledališče za otroke Svetilnik nista zgolj prostor uprizoritvene umetnosti, temveč predvsem stičišče, kjer se rojevajo vrednote, oblikujejo kritična razmišljanja in razvijajo socialne vezi. Vstop mladih v svet domišljije, ustvarjalnosti in umetniške globine omogoča krepitev njihove kulture”. Zapisala je še, da Gledališče Koper s svojo bogato in premišljeno ponudbo predstav, ki so most med umetnostjo in izobraževanjem, otrokom in mladim omogoča edinstveno gledališko izkušnjo, ki “marsikomu ostaja v spominu kot prvi stik z magičnostjo odra”. “Vaše delo odpira vrata novim perspektivam in spodbuja ustvarjalnost, empatijo ter razumevanje raznolikosti sveta,” je še dodala.

Pisan kulturni pristan regije, v katerem je vedno dovolj privezov za več jezikov

Da koprsko gledališče presega meje izobraževanja, vzgoje in umetnosti je v čestitki ob jubileju zapisala tudi Alica Prinčič Röhler s sodelavci Zavoda RS za šolstvo, Območna enota Koper: “Gledališče Koper se je s svojo predanostjo umetnosti, izjemno ustvarjalnostjo in zavezanostjo kakovosti utrdilo kot pisan kulturni pristan regije, v katerem je vedno dovolj privezov za več jezikov in več kultur in v katerega s svojo čarobnostjo že od daleč vabi Svetilnik, gledališče za otroke/Il Faro, teatro per bambini.” Prepričana je, kot piše, da “z gledališkimi predstavami za najmlajše, mlajše in mlade Svetilnik ne oblikuje samo lokalnega kulturnega utripa, ampak pomembno pomaga širiti estetska, kulturna in jezikovna obzorja otrok, učencev in dijakov, hrani njihovo domišljijo ter jih vodi po svetovih različnih resnic in lepot. Uživanje umetnosti ima dolgotrajen vpliv na oblikovanje kritičnega in ustvarjalnega mišljenja”.

“Vaše predstave niso le odsev umetniške odličnosti, temveč tudi pomemben del pedagoškega procesa, saj so dopolnilo učnemu načrtu in tako z igro, dramatizacijo, živo interpretacijo zgodovinskih, literarnih in družbenih tematik pripomorejo k boljšemu razumevanju učne snovi.”

Strokovni delavci OŠ Šmarje pri Kopru

Ponosni na skupno vzgajanje novih generacij ljubiteljev gledališča

O čarobnosti in domišljiji v gledališču se je ob jubileju razpisala tudi Mateja Tomažič Jakac, koordinatorica na OŠ dr. Aleš Bebler - Primož Hrvatini. Takole piše: “Vsako leto z veseljem pripeljemo otroke v vaše gledališče, kjer doživijo nepozabne predstave, ki jih popeljejo v svet domišljije in čustvenih doživetij. Z delavnicami, ki jih izvajate ob gledaliških predstavah, pa pomembno dopolnjujete naše pedagoško delo, saj otrokom omogočate, da pokukajo za kulise, tja, kamor običajno nimajo vstopa, ali pa jih vključite v ustvarjalni proces na odru. Takšne izkušnje imajo pri mladih gledalcih dolgotrajen učinek, saj spodbujajo njihovo radovednost in ustvarjalnost. Mladi so po obisku gledališča navdušeni, polni novih vtisov ter spoznanj. Navdihujete nas s svojo predanostjo in ustvarjalnostjo, zato smo ponosni, da skupaj vzgajamo nove generacije ljubiteljev gledališča.”

Predstave kot pomemben del pedagoškega procesa in pomoč pri vzgajanju kritičnega mišljenja

Da je obisk gledališča lahko nepogrešljiv del učnega procesa dobro vedo tudi strokovni delavci OŠ Šmarje pri Kopru, ki so zapisali, da je v 25 letih koprsko gledališče postalo njihov pomemben partner in dragocena dodana vrednost izobraževanju: “V teh letih ste s svojo predanostjo, ustvarjalnostjo in vrhunskimi predstavami obogatili znanje nešteto učencem ter jim z gledališko umetnostjo pomagali širiti obzorja, razvijati kritično mišljenje in čut za estetiko. Vaše predstave niso le odsev umetniške odličnosti, temveč tudi pomemben del pedagoškega procesa, saj so dopolnilo učnemu načrtu in tako z igro, dramatizacijo, živo interpretacijo zgodovinskih, literarnih in družbenih tematik pripomorejo k boljšemu razumevanju učne snovi. Obisk gledališča je za nas učitelje postal nepogrešljiv del učnega procesa, saj vemo, da učenci gledališke predstave doživljajo na svojstven, povsem nov in čustveno bogat način.”

Terapevtska vrednost gledališča - raziskovanje notranjega sveta, krepitev, empatije kot samozavesti

O gledališču kot delu učnega procesa v čestitki ob 25-letnici Gledališča Koper razmišlja tudi Željka Adamčič, ravnateljica OŠV Ankaran in vodja Aktiva ravnateljev OŠ slovenske Istre: “Gledališče ni le prostor uprizoritvene umetnosti, temveč je tudi prostor učenja, raziskovanja in čutenja, ki pomembno prispeva k celostnemu razvoju otrok. Kot ravnateljica vrtca in osnovne šole opažam, da ima gledališka dejavnost pozitiven vpliv na otroke. Z igro vlog, izražanjem na odru in ustvarjalnim procesom razvijajo občutek za umetnost, se učijo izražati svoja čustva in doživljati svet na nov, globlji način. V času, ko je vse bolj pomembno, da otroke učimo o čustvih, o njihovi regulaciji ter o medosebnih odnosih, ima gledališče tudi terapevtsko vrednost - omogoča raziskovanje notranjega sveta, spodbuja empatijo in krepi samozavest.” Dodaja, da predstave dopolnjujejo njihovo pedagoško delo: “Gledališke vsebine pogosto povezujemo z učnim procesom, saj ponujajo izjemne priložnosti za nadgradnjo učnih tem in spodbujajo kritično mišljenje ter domišljijo. Obiskovanje gledaliških predstav je za nas postalo sestavni del uspešnega učnega procesa, saj omogoča učencem neposredno izkušnjo umetnosti, ki jo težko nadomestimo zgolj s teoretičnim poučevanjem. Naj bo gledališka dejavnost tudi v prihodnje svetilnik umetniške izkušnje, ki bogati srca in misli vseh generacij.”

Vstop v svet domišljije, umetnosti z možnostjo razprav o vrednotah, stiskah, ljubezni

Enakega mnenja je tudi Maja Lindič, ravnateljica OŠ Elvire Vatovec Prade, ki se Gledališču Koper zahvaljuje, da je s svojim delovanjem postal nepogrešljiv del vzgoje mladih. “Predvsem zaradi vas ima vsak učenec naše šole možnost enkrat na leto obiskati gledališče. Z vašo pomočjo omogočimo mladim vstop v svet, ki ga sicer morda ne bi nikoli srečali: svet domišljije, umetnosti, kulture. Ponujate raznovrsten, kakovosten program in odpirate možnost za razpravo o vrednotah, stiskah, ljubezni ... Brez vaših predstav si šolskega leta ne predstavljamo. Vključujemo jih v učni proces, ki ga obogatite tudi z vašimi obgledališkimi dejavnostmi.” Poudarja, da je obisk gledališča za učence zelo pomemben: “Sedijo v njem, ga začutijo. Učijo se kulture obnašanja ter spoznavajo novo okolje, ki do 9. razreda postane že znano. Vse to je dodana vrednost vsakodnevnemu učenju v šolskih klopeh.”

Dodaja, da prihajajo učenci iz gledališča z različnimi občutji: “Včasih veseli, razigrani, včasih tudi zamišljeni. Lepo je, ko predstava v njih vzbudi radovednost, razmišljanje ter poraja nova vprašanja. Le ob vprašanjih se išče odgovore in takrat otrok raste in napreduje.”

Maska, scena, vselej nekaj novega in vrtiljak čustev

In naj bo čisto na koncu še nekaj besed osnovnošolk, ki so se razgovorile o gledaliških predstavah. Eva je dejala, da je vesela, ker je v gledališču vedno nova predstava: “Rada imam dolge predstave.” Elena je poudarila moč vizualnega učinka gledališča: “Najbolj so mi všeč postavitve na odru (gledališke scene) in kako so igralci našminkani.” Zoja pa je opozorila, da z ogleda uprizoritev odhajaš različno razpoložen, a vedno dajejo misliti: “Ob predstavah se mi pojavijo mešani občutki, včasih sem vesela, nasmejana, včasih se prestrašim.”


Najbolj brano