Uredništvo | 7. 5. 2024, 15:10

Mednarodni plesni festival Baletne noči bo letos posvečen - bogu plesa

Mediaspeed/Sandi Fišer

Mednarodni plesni festival Baletne noči, ki ga bomo lahko spremljali med 16. in 19. junijem, bo letos posvečen Vaclavu Nižinskemu - bogu plesa. SNG Opera in balet Ljubljana in Cankarjev dom sta ponovno združila moči in ustvarila drugi mednarodni plesni festival, ki bo v svoji izvedbi in zasnovi še bolj ambiciozen. Gledalci si bodo lahko v štirih dneh ogledali vrhunsko mednarodno in slovensko baletno produkcijo, ki bo ljubiteljem umetnosti prinesla nepozabno doživetje. 

Letošnji mednarodni plesni festival Baletne noči posvečajo veličastnemu Vaclavu Nižinskemu. Že v začetku prejšnjega stoletja je, izhajajoč iz klasičnega baleta, postavil temelje za razvoj sodobnega in celo konceptualnega plesa. Lani je plesni festival naredil prve baletne korake in očaral srca številnih obiskovalcev. Spremljevalni dogodki so pripomogli, da je postal tudi srečevališče zaljubljenih v balet. Letos lahko pričakujemo baletne koreografije Rajmonda, Nižinski, Trnuljčica ter Romeo in Julija.

Vaclav Nižinski je bil nekdaj kontroverzno ime v svetu baleta. Njegove koreografije in način plesa so v začetku prejšnjega stoletja veljali za nekaj nezaslišanega, danes pa ga priznavamo kot začetnika sodobnega plesa. Rojen je bil leta 1889 v Kijevu, Ukrajini, umrl pa je v Londonu v starosti 61 let.  Imenovali so ga za boga plesa in ga oznanjali kot odrskega erosa. V njegovih koreografijah je plamtel ogenj erotike, izpisovale so se nenavadne vsebine in vladala je eksotika. 

Izza odra pa Nižinskega opisujejo kot plašnega in naivnega mladeniča. Zaradi seksualnega življenja ter ambivalentnih razmerij in vlog je bil v tistem času dokaj razvpita osebnost. Leta 1913 se je poročil z Romolo Pulszky in izgubil mesto v Ruskem baletu. V njunem zakonu sta se rodili hčerki, Kira, ki se je prav tako posvetila baletni umetnosti, in Tamara

Mediaspeed/Sandi Fišer

Nato se je za Nižinskega začel čas iskanja, potovanj v Ameriko, vračanja v Evropo, gostovanj po Južni Ameriki, težav z organizacijo ter nemoči umetnika in čutečega človeka, da se znajde v svetu vsakdanjosti, zaznamovane z vojno. Leta 1917 se je z ženo in triletno Kiro preselil v St. Moritz in počakal mir; imel je zelo veliko načrtov, med njimi tudi vrnitev v Rusijo. V začetku leta 1919 se je začel zapirati v studio, risati oči, za katere je govoril, da so obrazi vojakov. Okoli vratu si je obesil križ in ljudi na cesti pozival k obisku maše. 

Januarja 1919 je nastopil v tamkajšnjem hotelu Suvretta House. Na tla je v obliki križa položil dva žametna trakova, črnega in belega; sedel je na stolu in skoraj pol ure zrl v občinstvo. Nato je menda dejal: "Zdaj vam bom odplesal vojno …, vojno, ki je niste preprečili …" Solo, ki je sledil, je bil silovit in se nenadoma končal. To je bil njegov zadnji javni nastop.

Nižinski je bil umetnik, vizionar, futurist, ki je posegal po še nepopisanih stranicah umetnosti 21. stoletja. Njegov zadnji nastop je bil pravzaprav novodoben uprizoritveni performans, v katerem umetnik neposredno nagovarja gledalca in ga sooča z aktualno problematiko. Tistega večera je Nižinski začel pisati svoj dnevnik, ki se je ohranil v treh zvezkih, v četrtem pa so zbrana razna pisma s predrzno vsebino, ki jih je naslavljal na različne naslove. Svoj dnevnik je končal 4. marca 1919, tik pred odhodom v Zürich, kjer so mu postavili diagnozo shizofrenika.

Mednarodnega plesnega festivala Baletne noči se bomo lahko udeležili med 16. in 19. junijem.

Novo na Metroplay: Tomi Meglič o globoki ustvarjalnosti, otroštvu in očetovstvu