Jedrska energija
Žepna jedrska baterija, ki ponuja 50 let stalne energije in je ni treba polniti
Kitajska verjame v njen potencial in vlaga vanjo, a strokovnjaki so previdni. Prototip ima 10-krat večjo energijsko gostoto kot litijeve baterije.
Petek, 19. april 2024
Ideja o jedrski bateriji je že zelo stara (prva uporaba sega v leto 1913) in po letih pozabe se zdaj, ko je strah pred jedrsko energijo zbledel, znova vrača.
Kitajsko zagonsko podjetje Betavolt (s podporo Pekinga) je razvilo majhno ploščico velikosti enega centa, imenovano BV-100, ki ponuja za 50 let energije. Ni je treba polniti in ne vključuje kemijskih procesov (zato tehnično gledano ne gre za baterijo), temveč za proizvajanje energije izkorišča radioaktivni razpad izotopa nikelj-63 in to počne kar pet desetletij.
Na papirju prinaša veliko prednosti. Ne proizvaja radioaktivnih odpadkov, saj nikljev izotop razpade v baker. Poleg tega ni občutljiva za zunanje vplive. Deluje namreč pri temperaturi med minus 60 in 120 stopinj Celzija, se ne vname in ne eksplodira, tudi če jo predremo. Ob tem se pohvali z 10-krat večjo energijsko gostoto v primerjavi z litijem. Imeti baterijo za električni avtomobil, ki je 10-krat manjša in lažja od sedanjih akumulatorjev, je danes nepredstavljivo.
Toda za zdaj moramo brzdati navdušenje. Prototip namreč ponuja le 100 mikrovatov moči in tri volte napetosti, pri čemer naj bi leta 2025 njena moč znašala en vat. To je, seveda, premalo, zato je treba še naprej razvijati litij in iskati nove kemijske rešitve. V naslednjem desetletju se pričakuje razvojni napredek, ki bo omogočal učinkovitejše izkoriščanje, daljšo življenjsko dobo in večje zmogljivosti litijevih baterij. Pozneje bo prišel čas novih kemijskih sestavov, denimo z natrijevimi ioni, katerih razvoj je najbližji serijski uporabi. Ob tem bo treba uporabljati varnejše in bolj trajnostne aktivne snovi ter razširiti možnosti analiziranja in nadziranja sestavnih delov baterije med njeno uporabo. Jedrska baterija tako lahko še malce počaka.
Na levi fotografiji vidimo strukturo jedrske baterije, ki jo je razvilo podjetje Batavolt, desno pa njeno pravo velikost – 15 x 5 x 5 milimetrov, kar pomeni, da je manjša od kovanca za en cent.