Jovan Glamočanin, generalni direktor podjetja Lenovo Slovenija in jadranske regije v podjetju Lenovo, nam je zaupal, da Slovenci za osebne računalnike odštejemo okoli četrtino večje zneske kot uporabniki v drugih državah jadranske regije. Poleg tega smo tudi bolj nagnjeni k novotarijam. S sogovornikom smo govorili o poslovanju podjetja na globalnem in lokalnem trgu, trendih pri razvoju in prodaji osebnih računalnikov, pa tudi o specifičnosti oskrbnih verig podjetja Lenovo.
Lenovo je v tretjem četrtletju 2024/25 poročal o 20-odstotni rasti prihodkov. Kateri so bili glavni dejavniki, ki so pripomogli k tej rasti?
Rast poslovanja temelji na treh stebrih: izjemnem portfelju osebnih računalnikov, razširitvi nabora storitev in hitri širitvi ponudbe na področju umetne inteligence. Povpraševanje po zmogljivih napravah se je povečalo, saj podjetja in posamezniki vlagajo v boljše računalnike in delovne postaje. Hkrati se je zelo okrepil segment podatkovnih centrov in rešitev v oblaku, kjer tempo razvoja narekujejo tehnologije umetne inteligence. Lenovo je izkoristil te trende z agilno dobavno verigo in strateškimi naložbami v inovacije ter uresničevanjem vizije pametnejše tehnologije za vse.
Odgovorni ste za poslovanje v jadranski regiji. Kakšni so rezultati poslovanja v zadnjem oziroma v zadnjih treh četrtletjih v tej regiji oziroma posameznih državah?
Jadransko regijo odlikuje stabilna rast, pri čemer izstopa predvsem segment poslovnih rešitev in storitev. V Sloveniji, na Hrvaškem in v Srbiji imamo rast v poslovnem segmentu, kjer podjetja iščejo zmogljivejše in varnejše naprave. V Sloveniji izstopamo tudi z rastjo prodaje v premijskem segmentu računalnikov za domačo uporabo.
Zakaj premijski segment v Sloveniji tako raste?
Med drugim je to zagotovo odsev dolgoletnih vlaganj podjetja v inovacije in dizajn. Uporabniki v Sloveniji imamo tudi večjo kupno moč, poleg tega smo zvesti kupci znamk, ki jim zaupamo.
Kakšen status v regiji ima Slovenija – kako pomemben oziroma razvit trg smo?
Slovenija je brez dvoma najbolj razvit trg v jadranski regiji, vsaj glede IKT-okolja podjetij. Večina podjetij razume potrebo po prilagodljivosti poslovanja, zato so dovzetna za nove tehnologije. Trg osebnih računalnikov v Sloveniji se je lani sicer skrčil za približno osem odstotkov.
Zakaj?
Upad lahko pripišemo zasičenosti trga v segmentu končnih uporabnikov, saj jih je veliko zamenjalo prenosnike med koronskim obdobjem, prav tako je veliko ljudi v letu 2022 porabilo digitalne bone za obnovitev računalniške opreme.
Kaj pričakujete letos?
Letos pričakujemo počasno okrevanje trga.
Ali poslovni rezultati v Sloveniji sledijo globalnim trendom?
Večinoma lahko temu pritrdim, večkrat na kakšnem področju celo prednjačimo. Lenovo ima prav v Sloveniji že dve desetletji enega največjih tržnih deležev na področju prenosnih računalnikov. Trenutno v Sloveniji opažamo večji poudarek na rešitvah za hibridno delo, saj imamo večje povpraševanje po zmogljivejših in varnejših napravah. Tudi zanimanje za rešitve s področja umetne inteligence ter hrambe in obdelave podatkov se povečuje, predvsem v večjih podjetjih. Opažam, da so v Sloveniji podjetja, inštituti, fakultete in druge institucije, ki iščejo napredno tehnologijo, zelo naklonjeni novostim. Upal bi si celo trditi, da se v Sloveniji novosti najprej implementirajo. Vsekakor imamo veliko vrhunskih strokovnjakov s področja IT, ki sledijo globalnim trendom in nas takoj, ko predstavimo kakšno tehnološko novost, kontaktirajo za več informacij.
Kako Lenovo obravnava izzive, kot so pomanjkanje čipov in geopolitične napetosti, ki vplivajo na globalno dobavno verigo?
Družbo Lenovo odlikuje edinstven globalno-lokalni poslovni model, ki nam omogoča, da se zelo hitro prilagajamo tem spreminjajočim se razmeram. Dogajanja seveda kot vsi drugi ponudniki na trgu spremljamo – zavedamo se, da včasih ni vse v naših rokah. Smo pa tudi zaradi tega povezani s partnerji, z njimi odkrito komuniciramo in skušamo skupaj najti rešitev, ki bi bila najboljši odgovor na morebiten izziv. V času pandemije koronavirusa je prišla do izraza tudi naša globalna navzočnost, saj imamo tovarne po vsem svetu in smo lahko izdelke dobavljali tudi takrat, ko jih konkurenti niso mogli.
Lenovo ima eno najbolj prilagodljivih in razpršenih dobavnih verig na svetu. Naša proizvodnja poteka na različnih lokacijah, kar nam omogoča zmanjšanje tveganj. Poleg tega smo vzpostavili dolgoročne odnose z dobavitelji in razvili lastne proizvodne zmogljivosti, kar nam daje več nadzora nad zalogami. Imamo lastno oskrbovalno verigo, ki za svojo odličnost in učinkovitost vsako leto prejme več priznanj panožnih organizacij. Znamo torej narediti odlične izdelke in jih čim hitreje dostaviti kupcem.
Ta prilagodljivost obstaja tudi na lokalni ravni?
Da, tudi na lokalni ravni ostajamo agilni in prilagodljivi. V Sloveniji imamo veliko prednost tudi zaradi tovarne na Madžarskem, iz katere prihajajo poslovni računalniki, strežniki in sistemi za hrambo podatkov. Zato so dobave dobesedno bliskovito hitre.
Kako se je sestava prihodkov, ki niso povezani z osebnimi računalniki, spremenila v zadnjem letu in kakšen vpliv ima to na vaše poslovanje?
Poslovna področja, ki niso neposredno povezana z računalniki, ustvarijo vsako leto več prihodkov. Predvsem segment storitev in rešitev za hrambo in obdelavo podatkov raste hitreje kot tradicionalna prodaja naprav. Prihodki iz storitev, kot je Lenovo TruScale, in vse storitve, povezane z umetno inteligenco, so se v zadnjem letu znatno povečali. Segment storitev je v zadnjih dveh letih zrasel za več kot 200 odstotkov. V prihodnje se tem področjem obeta še večja rast. To pa pod črto pomeni, da Lenovo prehaja iz klasičnega proizvajalca računalniške opreme v celostnega ponudnika IT-rešitev.
Kako komentirate napoved, da bo letos prišlo do velikega premika pri uvajanju osebnih računalnikov z umetno inteligenco, saj naj bi podjetja prešla od poskusnega uvajanja novih naprav k širši implementaciji?
To vsekakor drži. Računalniki in druge naprave z vgrajeno umetno inteligenco bodo poskrbeli za enega največjih premikov v industriji IT. Lenovo že ponuja vrsto prenosnikov in delovnih postaj z vgrajenimi funkcijami umetne inteligence, ki omogočajo optimizacijo delovnih procesov in še dodatno opolnomočijo zaposlene, poleg tega pa jim prihranijo ogromno časa. Prednosti rabe naprav z umetno inteligenco na delovnem mestu spoznava čedalje več podjetij, zato že letos pričakujemo povečano prodajo inteligentnih naprav predvsem v poslovnem segmentu, kjer bodo podjetja izkoristila umetno inteligenco za avtomatizacijo opravil in povečanje produktivnosti zaposlenih.
Kakšne so strategije podjetja Lenovo za ohranjanje trajnostne rasti v času nenehnih sprememb na trgu?
Trajnostna rast temelji na inovacijah, prilagodljivosti in diverzifikaciji poslovanja. Lenovo vlaga v razvoj rešitev umetne inteligence, širitev nabora storitev in krepitev trajnostnih praks v proizvodnji. Naš cilj je, da ostanemo pred konkurenco z napredno tehnologijo in bolj prilagodljivim poslovnim modelom.
Kako obravnavate izzive, povezane z varnostjo in zasebnostjo podatkov, zlasti v kontekstu rastoče uporabe umetne inteligence?
Varnost je ena naših prednostnih nalog. Lenovo vgrajuje napredne varnostne funkcije na strojni in programski ravni, pri čemer sodelujemo z vodilnimi podjetji na področju kibernetske varnosti. Poleg tega ponujamo rešitve za zaščito podatkov in zagotavljamo skladnost z regulativami, kot je GDPR. Vsekakor se zavzemamo za odgovorno rabo umetne inteligence.
Kako sodelujete z lokalnimi in globalnimi partnerji pri izboljšanju proizvodnih in prodajnih procesov?
Naši partnerji so ključni za uspeh. Sodelujemo z globalnimi tehnološkimi podjetji in lokalnimi distributerji, da zagotovimo kar najboljše rešitve in storitve za naše stranke. Hkrati vlagamo v lokalno navzočnost in prilagajanje ponudbe specifičnim potrebam trgov, kar je lepo vidno tudi v jadranski regiji. Tudi pri nas podjetja lahko dobijo skorajda vse, kar Lenovo ponuja po svetu.
Kako načrtujete nadaljnje naložbe v raziskave in razvoj, zlasti na področju umetne inteligence in trajnostnih tehnologij?
Naložbe v raziskave in razvoj vsako leto povečujemo. Velik poudarek je na umetni inteligenci, podatkovnih rešitvah in trajnostnih tehnologijah. Naš cilj je, da razvijemo naprave in rešitve, ki so energetsko učinkovite in imajo manjši vpliv na okolje. Na nedavnem sejmu Mobile World Congress v Barceloni smo najverjetneje predstavili največje število inovativnih konceptnih naprav, za katere si naši inženirji prizadevajo, da bi čim prej ugledale luč sveta. Tako smo predstavili koncept prenosnika, ki se polni s pomočjo izjemno učinkovitih sončnih celic – takrat ko ga uporabnik uporablja, in takrat, ko ga ne, pa monitor, ki sledi uporabniku, edinstven monitor, ki je sposoben prikaza 2D- in 3D-slike brez rabe očal, večkratno pregiben zaslon prenosnika in še bi lahko našteval.
Kakšne so vaše izkušnje s prilagajanjem poslovnih modelov v jadranski regiji, da bi ustrezali lokalnim potrebam in trendom?
Vsak trg ima svoje posebnosti, zato Lenovo prilagaja svojo strategijo lokalnim razmeram. Na primer v Sloveniji vidimo večje povpraševanje po hibridnih delovnih rešitvah, zato temu prilagajamo svojo ponudbo. Sicer pa je vloga vsakega ponudnika jasna – stranke vpraša, kaj potrebujejo, oziroma jim predstavi rešitve, za katere ve, da jim bodo izboljšale poslovanje.
Kako nameravate izkoristiti priložnosti, ki jih prinašata digitalna transformacija in prehod na hibridne delovne modele?
Naša strategija je ponuditi celostne rešitve za podjetja in posameznike. Umetna inteligenca, oblačne rešitve in storitve ter hibridno delo zahtevajo nove pristope. Lenovo razvija naprave in storitve, ki omogočajo bolj povezano in produktivno delo kjerkoli. Trenutni razcvet umetne inteligence ustvarja izjemne priložnosti za naprave, infrastrukturo in storitve, saj večja učinkovitost in nižji stroški računalniške moči demokratizirajo uporabo umetne inteligence v najrazličnejše namene.
Kakšne so vaše strategije za spopadanje z naraščajočo konkurenco na trgu osebnih računalnikov in kako nameravate ohraniti vodilno mesto?
Lokalno smo izjemno angažirani, posvetimo se izzivom strank in zanje poiščemo najprimernejše rešitve. Tudi globalni recept je znan in preverjen: Lenovo ohranja in krepi konkurenčnost z inovacijami, prilagodljivostjo in osredotočenostjo na potrebe strank. Poleg tega vlagamo v razvoj aktualnih področij in tehnologij jutrišnjega dne, kar nam daje strateško prednost pred konkurenco. Lenovo na trgu osebnih računalnikov že od nekdaj narekuje tempo in smernice razvoja, drugi sledijo. Znamka ThinkPad je že desetletja sinonim za najboljše poslovne računalnike, blagovna znamka Yoga ta ugled gradi v svetu prilagodljivih prenosnikov, medtem ko so računalniki znamke Legion na poti, da prestol dosežejo v svetu iger in igričarjev.