To se nanaša na zakon o osnovni šoli, so po seji sporočili iz urada vlade za komuniciranje.

Novela ne posega v dosedanji koncept ureditve poklicnega in strokovnega izobraževanja, temveč s predlaganimi dopolnitvami oziroma popravki obstoječih določb zgolj izboljšuje jasnost zakonskih določb oziroma njihova usklajenost z drugimi strateškimi dokumenti in predpisi ter uveljavljeno prakso, so zapisali.

Spremembe se nanašajo predvsem na tečaj slovenščine za dijake, katerih materni jezik ni slovenski jezik ali niso končali osnovnošolskega izobraževanja v Sloveniji oziroma so se prvič vključili v 9. razred osnovne šole. Zajemajo tudi merila za izbiro ob omejitvi vpisa, ureditev prehrane za dijake v času praktičnega usposabljanja z delom, spremembo terminologije, vezane na organizirano izobraževalno delo, ureditev pravne podlage za ukrepanje delovne inšpekcije glede pravic dijakov na praksi in posodobitev povezovanja informacij z namenom zmanjšanja administrativnega bremena.

Cilj predloga zakonske novele je, da se z namenom dviga uspešnosti dijakov tujcev zagotovi zakonska podlaga za možnost izvajanja tečaja slovenščine za dijake, katerih materni jezik ni slovenski jezik in so se prvič vključili v 9. razred osnovne šole. Hkrati se s predlogom dijaku v času opravljanja praktičnega usposabljanja z delom daje pravna podlaga za zagotavljanje prehrane in za ukrepanje inšpekcije, pristojne za delo glede pravic dijakov na praktičnem usposabljanju z delom.

Namen predloga je še zmanjšanje administrativnega bremena za dijaške domove in kandidate za vpis v dijaške domove s posodobitvijo in nadgradnjo informatizirane zbirke prijavljenih in vpisanih dijakov v dijaške domove.

Spremembe se nanašajo tudi na nujne uskladitve z novelo zakona o osnovni šoli glede obveznosti opravljanja nacionalnega preverjanja znanja (NPZ) za učence 3., 6. in 9. razreda in posledično upoštevanja rezultatov nacionalnega preverjanja znanja kot merila pri vpisu v srednje šole ob omejitvi vpisa. Spremembe vsebujejo še uskladitev terminologije, vezane na nove razvojne elemente v izobraževalnih programih.

V skladu z veljavnimi merili se izbira kandidatov v primeru omejitve vpisa v srednješolske programe opravi na podlagi učnega uspeha v predhodnem izobraževanju. Dosežki NPZ-ja se po trenutno veljavni zakonodaji upoštevajo samo v nekaterih primerih, in sicer kadar je na spodnji meji več kandidatov z istim številom točk, ki jih kandidati zberejo na podlagi učnega uspeha v predhodnem izobraževanju. Takrat se izbira med kandidati na spodnji meji opravi še na podlagi dosežkov pri NPZ-ju iz materinščine in matematike v 9. razredu.

Predlagana novost opredeljuje, da se bodo po novem dosežki na NPZ-ju v 9. razredu upoštevali pri vseh kandidatih. To omogoča preglednost, večjo objektivnost in enakopravnejše pogoje pri kandidiranju za vpis na razpisana vpisna mesta v primeru omejitve vpisa. Namen je, da se nova merila v tem primeru začnejo uporabljati za generacijo učencev, ki se bo v srednje šole vpisovala v šolskem letu 2025/2026, torej za generacijo učencev 9. razreda v šolskem letu 2024/2025.