Agro Podjetnik

O modri ženski z zdravilnim zvarkom

Maja Žerovnik in Amanda Kladnik sta prepričali z napitkom babavita
Novice
AGROBIZ
Novice
Agrobiznis
POZEBA
Novice Petra Šubic Sadjarji krvavo potrebujejo subvencije za oroševalne sisteme

Kako je jutranja pozeba prizadela sadno drevje, še ne vedo in opozarjajo, da je oroševanje urejeno le na petih odstotkih površin intenzivnih sadovnjakov.

AGROBIZ
Novice
Agrobiznis
PRED POZEBO
Novice Uredništvo Agrobiznisa Kako lahko sadovnjak zaščitimo proti pozebi

Oroševalni sistemi so redki, vendar lahko tudi s tehnološkimi ukrepi povečate odpornost sadnih rastlin na nizke temperature; v pomoč vam bo tudi priročnik iz EIP-projekta Pozeba.

AGROBIZ
Novice
Agrobiznis
naložbe
Novice Petra Šubic Nov razpis: sedem milijonov evrov za naložbe gorskih kmetij

Od 22. aprila do 11. junija do 14. ure lahko gorske kmetije oddajo svojo vlogo na razpis, kjer jim ponujajo od 30- do 75-odstotno financiranje naložb.

AGROBIZ
Novice
Agrobiznis
intervju
Novice Petra Šubic Andrej Lasič, NLB: Kmetovalcem želimo odobriti 40 milijonov evrov posojil na leto

V Srbiji so že najmočnejša banka pri financiranju kmetijstva, kjer imajo 30-odstotni tržni delež, enakega želijo pri poslovanju s kmetovalci doseči tudi v Sloveniji.

AGROBIZ
Novice
Agrobiznis
TRAJNOST
Novice Uredništvo Agrobiznisa Med desetimi junaki trajnosti v Evropi tudi Pribinovina s socialno kmetijo Korenika iz Šalovcev

Pribinovina upravlja ekosocialno kmetijo Korenika v Šalovcih, ki združuje ekološko pridelavo, ohranjanje podeželja in zaposlovanje ranljivih skupin.

AGROBIZ
Novice
Agrobiznis
Bodoča kmetica
Novice Petra Šubic Pomagajmo mladi kozjerejki najti kmetijo za najem 7

Maja Holer na podeželju išče manjšo kmetijo z leseno hišo, zidano štalo in nekaj zemlje, primerne za rejo živali in pridelavo divjih zelišč za čaje.

04.07.2022 06:00
Čas branja: 5 min
O modri ženski z zdravilnim zvarkom
Maja Žerovnik in Amanda Kladnik, direktorici podjetja Babave, pravita, da bosta prvih dva tisoč steklenic babavite po končanem polnjenju ponudili predvsem nastanitvam in gostiščem v lokalnem okolju. Tudi vstop na trgovinske police je v njunem načrtu. Ceno še malo preračunavata glede na količino potrebnega sirupa v 330-mililitrski steklenici; gibala naj bi se okoli treh evrov in pol. Foto: arhiv BABAVE d.o.o.

Napitek babavita (ime naj bi ob prodoru izdelka na trg spremenili) je eden od nagrajencev na nedavnem pospeševalniškem programu Startup Generator, ki ga izvaja Saša inkubator iz Velenja. Kot nagrajenki v skupini treh najboljših poslovnih rešitev se dve zeliščarki in pripovedovalki zgodb zdaj podajata na čisto pravo podjetniško pot.

Kdo sta Maja in Amanda iz Gornjega Grada?

Od nedavnega sta obe direktorici podjetja Babave, predvsem pa sta prodorni mladi ženski, ki jima je že pred petimi leti uspelo prepričati župnišče v Gornjem Gradu, da jima za ureditev zeliščnega vrta odstopi travnik za, kot ji pravijo poznavalci, eno najlepših in po volumnu največjo belo cerkvijo pri nas. Maja Žerovnik je študirala arhitekturo, Amanda Kladnik industrijsko oblikovanje, kilometrino pa sta si pridobivali tudi v turizmu. Potem sta ugotovili, da je zeliščarstvo njuna skupna strast.

Danes v zeliščnem vrtu pridelujeta dobrih 160 vrst različnih zelišč. Iz medu in jabolčnega kisa, ki ju odkupujeta od domačih kmetov, ter »s svojimi« zelišči sta pripravili napitek, ki ga najbolje opiše Amanda Kladnik z besedami: »To ni kombuča, kot pravijo nekateri; to je nekaj, kar vsi pijemo, je med nami, pa nihče ne ve, kako bi temu rekel. Izhajali sva iz domačih sestavin in navdih za ime našli v najini blagovni znamki Babave.«

Pred tem sta v okviru svojega zavoda Babave prehodili zajetno podjetniško pot ter se vseskozi kalili z izkušnjami in s pridobivanjem novih znanj. Amanda se je o snovni dediščini ter zeliščih leto dni učila tudi na eni od avstrijskih akademij, Maja pa je pridobila certifikat NPK zeliščar/pridelovalec.

Kaj dejansko pomeni, da »baba ve«?

Pogovor z ustvarjalkama osvežilne, unikatne pijače, ki jo v sodelovanju s Kooperativa 103 (podjetni zadrugi, o kateri smo v Agrobiznisu tudi že pisali) prav v teh dneh polnita v steklenice, razkrije, da ju druži ljubezen do zgodovine lokalnega okolja, kulturne in snovne dediščine in zelišč. Tako sta tudi z imenom Babave kot njuno blagovno znamko posegli v davnino in ne v novodobne tujerodne izraze, kar je sicer značilnost za večino startupovskih podjetij.

Baba je ena od staroveških mejnikov v obdobju žensk. Najprej je deklica, potem žena in na koncu je baba, za katero se ve, da ima srce in intuicijo. Tako Maja kot Amanda pa poudarita, da je treba v družbi nasploh upoštevati tudi duhovni razvoj moškega, ki se začne s fantom, nadaljuje z bojevnikom in konča z borcem, ki ima moč in je spreten v ravnanju z mečem.

Sobivanje obojega, tako moškega kot ženskega načela, predvsem pa srčnosti in intuicije babe bi, kot pravita, v sodobnem svetu še kako potrebovali. In tako se je iz predpone modrostne ženske, kot bi lahko rekli babi, razvil tudi njen podmladek, ki sta ga poimenovali babavita. V prostem prevodu bi lahko rekli, da sta trgu ponudili modrosten napitek za življenje, ki je bil v lokalnem okolju že stoletja navzoč tako močno, da ga nihče ni niti opazil.

Od kopice idej do osredotočenja

Na svoji zeliščarski poti veliko raziskujeta. Tako sta med drugim poleg travnika, ki sta ga spremenili v zeliščni vrt, uredili tudi lično zeliščno trgovinico, kjer s čajankami obujata običaj, ki je v tem kraju pred mnogimi leti, ko je imel Gornji Grad še status mesta, veljal med meščani.

Med obiskovalce delita kulturno in snovno dediščino kraja in doslej jima o napitku, ki ga pripravljata, še ni uspelo izbrskati kakšne pisne sledi. Sta pa polni drugih zgodb, saj sta prepričani, da gresta naravna in kulturna dediščina z roko v roki skupaj z dobrotami, ki jih ponuja lokalno okolje.

V trgovini ponujata med drugim skodelice iz divje gline, ki velja za vir tradicije zadrečkega lončarstva. Na poseben način, v duhu tradicionalne uporabe, sta pripravili tudi kadilo z zelišči, ki jih ne kurita, temveč posušena natrosita na glinen kadilnik, da prijetna aroma postopno napolni prostor. Milo iz ovčjega mleka je zagotovo tudi eden od njunih zanimivejših izdelkov.

Želita rasti, hvaležni za podporno okolje

Ko ju povprašam, kaj sta počeli doslej, mi tako rekoč v en glas zatrdita: »Raje vprašajte, česa nisva počeli.« Poleg vsega naštetega sta si z zeliščarsko zgodbo, ki temelji na okušanju in doživetju s sporočilom »pet čutil, dve babi, en zeliščni vrt« prislužili tudi naziv petzvezdično doživetje pod okriljem STO (Slovenske turistične organizacije).

Z zeliščnimi čaji sta se predstavili arabskemu trgu v Dubaju, za eno od podjetij sta napisali knjigo o zeliščarstvu. »In zdaj sva izčistili ideje in točno veva, kaj bi radi delali v prihodnje in česa ne,« doda Maja Žerovnik.

Ob tem Amanda Kladnik pristavi, da je ženskam v vlogi podjetnic na podeželju malo težje, da pa se zavedata, da brez pravega sodelovanja ni nič. In kot pravo sodelovanje imata v mislih somišljenike, ki jim ni treba v prazno in na dolgo pojasnjevati, zakaj počneta to, kar počneta, in po nepotrebnem izgubljati energijo.

Predvsem pa obe poudarjata, kako pomembno je bilo za njuno rast tudi podporno okolje, vse od lokalne akcijske skupine do regionalne razvojne agencije in naposled SAŠA-inkubatorja, kjer sta dobili raznovrstno podporo, da je njuna babavita na koncu postala izdelek za trg.

Zdaj sta zasidrani, prepričani o rasti

Maja in Amanda sta stičišče našli v zeliščarstvu in dediščini, ki jo v vseh pogledih ponuja bogato mikro okolje Gornjega Grada. Izročilo kraja, v povezavi s pridelki in izdelki, želita ponujati tudi vnaprej. Pod blagovno znamko Babave ostajata zvesti svojemu poslanstvu, torej ohranjanju in razlagi kulturne dediščine.

Ob tem pripomnita, da večina podjetnikov izhaja iz tega, kaj potrebuje okolje, onidve pa sta se najprej vprašali, kaj je tisto, kar želita početi in najprej vsaka zase in potem skupaj našli tisti globlji občutek, tisti smisel, ki ju žene tudi takrat, ko bi si človek rekel: »Ah, kaj mi je tega treba.« Klepet končamo z njuno ugotovitvijo, da je Zgornja Savinjska dolina sicer znana turistična destinacija, pa vendar se je treba potruditi za vsakega gosta, da se na poti do prepoznavne Logarske doline odloči tudi za postanek v Gornjem Gradu in »okušanje« dobrot in izdelkov iz njunega zeliščnega vrta in trgovine.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
AGROBIZ
Novice
Agrobiznis
Cene kmetijskih zemljišč in gozdov
Novice Petra Šubic Njive so se podražile za osem, gozdovi pa za tri odstotke

Največjo kmetijsko in gozdno parcelo so lani prodali na Gorenjskem; pet hektarjev njiv je stalo 380 tisoč evrov, 246 hektarjev gozda pa 1,2 milijona.

AGROBIZ
Agro Podjetnik
Agrobiznis
Agro Podjetnik Petra Šubic Vsak mesec razgrabijo 200 kilogramov gob iz Pohorske gobarne 1

Več chefov je iz njihovega kraljevega ostrigarja skomponiralo samostojno jed za teden restavracij, ki je trajal do konca marca in v ospredje postavlja jedi iz slovenskih sestavin.

AGROBIZ
Agro Podjetnik
Agrobiznis
KRATKE VERIGE
Agro Podjetnik Petra Šubic Tako spletna trgovina Mami Hobotnica širi svoje lovke

Povečali bodo ponudbo ekološko pridelane zelenjave, za lažjo dostavo po vsej Sloveniji pa bi se radi v prihodnje iz Bele krajine preselili v osrednjo Slovenijo.

AGROBIZ
Agro Podjetnik
Agrobiznis
Agro Podjetnik Petra Šubic Bi kupili mini kruhove cmočke iz neprodanega kruha?

Slabo leto jih ponuja zadruga Allium za pogostitve na dogodkih in dostavo malice na delovno mesto, razširili pa bi jih radi tudi v trgovine.

AGROBIZ
Novice
Agrobiznis
carine
Novice Petra Šubic EU z novimi carinami na gnojila in pridelke iz Rusije in Belorusije 4

Carine bi lahko uvedli poleti, prihodnja tri leta se bodo carine na gnojila postopno zviševale; če bi se gnojila opazno podražila, bo Bruselj pomagal evropskim kmetom

AGROBIZ
Novice
Agrobiznis
Bodoča kmetica
Novice Petra Šubic Pomagajmo mladi kozjerejki najti kmetijo za najem 7

Maja Holer na podeželju išče manjšo kmetijo z leseno hišo, zidano štalo in nekaj zemlje, primerne za rejo živali in pridelavo divjih zelišč za čaje.

AGROBIZ
Novice
Agrobiznis
12. agrobiznis konferenca
Novice Petra Šubic Kako bo kmetijstvo postalo bolj privlačno za mlade

O tem bomo 17. aprila govorili s kmetijsko ministrico Matejo Čalušić in Zvezo slovenske podeželske mladine na 12. Agrobiznis konferenci, na katero vas vabimo.

AGROBIZ
Novice
Agrobiznis
VIZIJA AGROŽIVILSTVA V EU IN SLOVENIJI
Novice Petra Šubic Prehranska varnost je glavni izziv Evrope

S kmetijskimi subvencijami je v EU treba podpreti tiste, ki jih najbolj potrebujejo, to pa so mladi kmeti ter majhne in srednje velike mešane kmetije, smo slišali v torek na predstavitvi vizije EU za kmetijstvo in hrano na Brdu pri Kranju.