IKT

Banke in finančne ustanove na tarči spletnega kriminala

Po podatkih Boston Consulting Group so bile v letu 2022 banke in druge finančne ustanove kibernetskim napadom izpostavljene 300-krat bolj kot druge organizacije

Podporniki obveščajo

FINANCE
IKT
Kako lahko veliki jezikovni modeli pospešijo produktivnost
IKT
BREZPLAČNI SPLETNI SEMINAR
IKTPodpornik projekta Kako lahko veliki jezikovni modeli pospešijo produktivnost

Podjetja bi pogosteje vpeljevala tehnologije umetne inteligence, če bi imela za to dovolj znanja.

FINANCE
IKT
Prisedite k Roku Pirnatu, B2 BI, in Tonetu Stanovniku, Špica
IKT
Podkast Bi na rumeni stol?
IKTPodpornik projekta Prisedite k Roku Pirnatu, B2 BI, in Tonetu Stanovniku, Špica

Slišali boste razpravo o pomenu prilagajanja tržnim trendom, nenehnemu izboljševanju in vlogi, ki jo igra umetna inteligenca v prihodnosti tehnologije in poslovanja.

FINANCE
IKT
Varnost digitalnega okolja v šolah – ključ do uspešnega izobraževanja v digitalni dobi
IKT
TRETJI RAVNATELJEV ZAJTRK
IKTRedakcija IKT Varnost digitalnega okolja v šolah – ključ do uspešnega izobraževanja v digitalni dobi

Na tretjem ravnateljevem zajtrku, ki ga je organiziralo podjetje eŠola, je bil izpostavljen pomen zagotavljanja varnega digitalnega okolja za šole.

FINANCE
IKT
NIL je pridobil certifikat ISO 22301 za upravljanje neprekinjenosti poslovanja
FINANCE
IKT
Znani so trije finalisti za nagrado Feniks
IKT
POSLOVNO SVETOVANJE
IKTPodpornik projekta Znani so trije finalisti za nagrado Feniks

Nagrada se podeljuje najboljšim projektom s področja poslovnega svetovanja

30.06.2023 08:30
Čas branja: 10 min

V Nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost (SI-CERT) so lani obravnavali 4.132 incidentov, med katerimi je bilo 1.439 takšnih, ki sodijo v kategorijo ribarjenja. Konec avgusta lani so se ukvarjali z valom tovrstnih napadov na komitente različnih slovenskih bank, katerih cilj je bil pridobiti podatke za aktiviranje mobilne denarnice. Ta val je trajal vse do začetka leta 2023 in je bil tako obsežen, da so v povprečju vsak dan obravnavali približno šest, v konicah pa tudi več kot 15 napadov. V Združenju bank Slovenije (ZBS) so pred kratkim začeli akcijo ozaveščanja o spletnih prevarah, s katero želijo doseči, da bodo uporabniki bančnih storitev znali prepoznati poskuse prevar in se nanje ustrezno odzvati.

Kot pojasnjuje SI-CERT, je ribarjenje za podatki vrsta napada z lažnim predstavljanjem, najpogosteje v elektronskih sporočilih, ki poskušajo prejemnika prepričati o razkritju občutljivih podatkov. Dva izmed najpogostejših ciljev napadov sta prav pridobitev prijavnih podatkov za spletne banke in podatkov o kreditnih karticah.

Takšno sporočilo prejemnika nagovarja h kliku na povezavo, običajno pod krinko nekega nepredvidenega dogodka, ki zahteva hitro ukrepanje. Povezava vodi na ponarejeno spletno stran, ki zahteva vpis uporabniškega imena, gesla in drugih osebnih podatkov. S temi podatki lahko napadalci v imenu žrtve na svojem telefonu aktivirajo mobilno denarnico ter prek nje opravljajo spletne nakupe, opozarjajo v SI-CERT.

Zakaj uporabniki nasedejo lažnim obljubam

»Stranke bank in hranilnic najpogosteje nasedejo takrat, ko so zavedene z različnimi tehnikami socialnega inženiringa, torej ko nasedejo obljubam o hitrih in visokih donosih (investicijske prevare), ko so prestrašene (obljuba o pravni pomoči, ki jim bo omogočila povrnitev vplačanih sredstev v, denimo, kriptovalute), ko si nekaj močno želijo (lažni krediti) ali ko gre za čustveno navezanost in s tem povezane želje (ljubezenske prevare),« je v svojem odgovoru ZBS povzel drugače formulirane, krajše in manj celovite odgovore, ki smo jih dobili iz posameznih domačih bank.

Prispevek digitalizacije k rasti prevar

V ZBS poudarjajo, da se z razvojem novih tehnologij in širjenjem digitalizacije na vsa življenjska področja povečuje tudi število drugih vrst spletnih prevar. Na drugem mestu so tako investicijske prevare, katerih žrtve so predvsem neizkušeni vlagatelji v vrednostne papirje in kriptovalute, oškodovani pa so lahko tudi za več deset tisoč evrov. Združenje bank podatkov sicer ne zbira, zato ne vedo, koliko škode kibernetski kriminal povzroči slovenskim bankam, je pa SI-CERT objavil, da je skupni znesek finančne škode obravnavanih incidentov v letu 2021 v Sloveniji znašal kar 1,45 milijona evrov, kar sicer še zdaleč ni končni znesek, ker prijava višine škode ni obvezna.

Na ZBS opozarjajo, da bankam vsako oškodovanje povzroča dodatne stroške in vpliva na zaupanje vanje. Zato si banke in hranilnice prizadevajo za varno izvajanje lastnih procesov poslovanja svojih strank, del česar je tudi ozaveščanje uporabnikov spletnih storitev. Banke in hranilnice so tako na spletnem mestu pazi.se ter na svojih spletnih straneh zbrale vrsto koristnih informacij o najpogostejših vrstah spletnih in drugih prevar.

Rast števila napadov na finančni sektor

V bančništvu in nasploh v finančni panogi pomen kibernetske varnosti stalno raste, ne le zato, ker so v igri veliki zneski, temveč tudi zaradi možnih širših posledic na gospodarstvo in različne panoge. Varnostno podjetje Humanize je objavilo, da je rast izjemno nevarnih kibernetskih napadov lani zabeležilo 63 odstotkov finančnih ustanov, kar je 17 odstotnih točk več kot leta 2021. V obsežni raziskavi ponudnika infrastrukturnih oblačnih in omrežnih IT-rešitev Sangfora je 70 odstotkov udeležencev potrdilo, da so bili žrtve kibernetskih napadov.

Analitsko podjetje Gartner pa napoveduje, da bo v letu 2025 v svetu 45 odstotkov organizacij doživelo kibernetski napad, visok odstotek napadov pa lahko pričakujejo tudi finančne ustanove.

Tristokrat več napadov kot drugje

Boston Consulting Group poudarja, da so bile v letu 2022 banke in druge finančne ustanove kibernetskim napadom izpostavljene 300-krat bolj kot druga podjetja in organizacije. Podobno oceno navaja ameriška centralna banka Fed in ob tem opozarja, da ta podatek najbolje ponazarja, kako privlačen je finančni sektor za kibernetske kriminalce.

V povezavi z navedenimi podatki je raziskava Združenja ameriških bančnikov (ABA) pokazala, da je osem od desetih članov upravnih odborov in vodstvenih timov, ki so v njej sodelovali, potrdilo, da njihova banka načrtuje povečanje proračuna za varnost.

Ogrožena denarna sredstva

Glavni razlogi za izjemno skrb za kibernetsko varnost v bančnem in finančnem sektorju so dejstvo, da se brezgotovinsko plačevanje stalno širi in je vse več finančnih transakcij digitalnih, možnost, da šibka kibernetska varnost ogrozi denarna sredstva večine strank, ter dejstvo, da so stroški okrevanja po kršitvi varnosti ogromni, okrevanje pa počasno.

Lani uvedeni regulatorni predpisi v ZDA finančne organizacije zavezujejo, da pristojne ustanove redno obveščajo o stanju varnosti. Banke morajo med drugim informirati regulatorne službe o vsakem varnostnem incidentu, kot so hekerske aktivnosti, izsiljevalski virusi, napadi DDoS, napadi, ki temeljijo na socialnem inženiringu, kršitve varnosti v oblaku, zlorabe ranljivosti IoT-sistemov in drugo. Podobne predpise imajo Evropska unija, Združeno kraljestvo, Avstralija in druge države.

Izsiljevalski virusi in hibridno delo

Bankam in drugim finančnim ustanovam po vsem svetu zadnja leta ogromno skrbi povzročajo izsiljevalski napadi, pri katerih se položaj očitno ne bo kmalu izboljšal. Napad lahko ohromi ustanovo za daljši čas, plačilo zahtevane vsote kriminalcem pa ne zagotavlja, da bo žrtev od njih dobila nazaj nadzor nad sistemi, opozarjajo strokovnjaki. Skoraj tri leta trajajoča pandemija je za vedno spremenila delovne navade in močno okrepila delo od doma oziroma na daljavo, ustvarila hibridno delovno silo in prinesla programske sisteme v oblaku. Zaposleni in stranke danes do podatkov in računov pogosto dostopajo iz sistemov in omrežij, ki jih ne nadzorujejo banke in finančne ustanove. Zato se eni in drugi na področju kibernetske varnosti soočajo z več potencialnimi ranljivostmi kot kadarkoli prej.

Nevarnost v oblaku in socialni inženiring

Ker je vse več programskih sistemov in podatkov shranjenih v oblaku, se povečuje število oblačnih kibernetskih napadov, ki so postopoma postali prevladujoča oblika kibernetskih groženj v bančni panogi. Med največje kibernetske grožnje za bančništvo in finance sodi tudi socialni inženiring – ljudje so namreč najbolj ranljiv člen v varnostni verigi, saj lahko kriminalci od njih pridobijo občutljive podrobnosti in poverilnice. Nepridipravi namreč lahko zaposlene v banki ali njene stranke prelisičijo s socialnim inženiringom, ki se pojavlja v različnih oblikah, predvsem kot napad ribarjenja (phishing), njegove podvrste kitolova (whaling), ki je usmerjen na glavne, finančne in druge direktorje, ali pa kot oblika lažnega računa iz vira, ki je na videz vreden zaupanja.

Med glavne kibernetske grožnje v finančni panogi se uvrščajo tudi napadi na dobavne verige, pri katerih so prva tarča zlonamerne kode dobavitelji ali skrbniki programske opreme, prek katerih se ta potem razširja na partnerje in stranke znotraj verige.

Številni varnostni izzivi

Mnogi napadi, povezani s finančnimi ustanovami in njihovimi strankami, ostajajo skriti očem javnosti. Podjetje DeskAlerts ocenjuje, da je eden glavnih kibernetskih izzivov, pred katerimi so banke, nezadostno število izobraženih in izkušenih strokovnjakov za varnost. Drugi izzivi vključujejo neinformirane zaposlene, ki bodisi niso bili ustrezno usposobljeni za kibernetsko varnost bodisi je njihovo usposabljanje že zastaralo in ne vključuje novih tveganj, šibke poverilnice, ki jih uporabljajo zaposleni, ter pomanjkljive mobilne naprave in aplikacije, ki jih stranke uporabljajo za bančništvo.

Tveganje zaradi človeških napak

Razvijalec programske opreme DeskAlerts opozarja, da je v bankah in drugih finančnih ustanovah komunikacija ključna, ko gre za ozaveščanje o kibernetski varnosti in preprečevanju incidentov. Bankam oziroma ustanovam svetuje, da izdelajo ustrezne strategije seznanjanja zaposlenih z obveznostmi glede varnosti podatkov in novih groženj. Pri čemer kot največje grožnje njihovi kibernetski varnosti navaja uporabo nešifriranih podatkov, zlonamerno programsko opremo, storitve tretjih oseb, ponarejanje in ribarjenje. Največja grožnja pa so napake zaposlenih, ki podatke in sisteme izpostavljajo tveganju ter prevarantom omogočijo dostop do občutljivih podatkov, ker uporabijo slabe poverilnice, ne zaščitijo pravilno svojega gesla, kliknejo na zlonamerno spletno povezavo ali odprejo priponko z zlonamerno e-pošto.

Med rešitvami za izboljšanje položaja DeskAlerts navaja partnerstvo z varnostnimi podjetji za pomoč pri zagotavljanju zaščite, nakup najboljše opreme za odkrivanje groženj in odzivanje ter uvajanje programov stalnega usposabljanja na področju varnostnega zavedanja in izvajanje usposabljanja za stranke ter tudi nakup boljših mobilnih naprav na strani uporabnikov.

Članek je bil objavljen v prilogi Slovensko bančništvo, 30. junij 2023.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Dražbe
Dražbe Občina Piran pripravlja dražbo nepremičnin

Lepa priložnost za zanimivo in varno naložbo

FINANCE
V spletnih finančnih prevarah je letos izpuhtelo za 14 milijonov evrov premoženja Slovencev
Finance
Kristina Robežnik V spletnih finančnih prevarah je letos izpuhtelo za 14 milijonov evrov premoženja Slovencev

To je za skoraj petino več kot v celotnem minulem letu. Katere so najpogostejše prevare, kako jih prepoznati in kako se zaščititi?

FINANCE
IKT
To so najboljše spletne in mobilne banke v Sloveniji
IKT
IKTVlado Kadunec To so najboljše spletne in mobilne banke v Sloveniji 1

Tiste banke, ki se zavedajo, da je dobra uporabniška izkušnja konkurenčna prednost, v tem segmentu občutno odstopajo od preostalih

FINANCE
IKT
Dvorezni učinek digitalizacije bančništva
IKT
IKTKlemen Koncilja Dvorezni učinek digitalizacije bančništva 1

Če odprto bančništvo in sodelovanje s fintech podjetji bankam resda omogočata, da se posodobijo in približajo vse bolj digitalnim strankam, pa bi lahko na naslednji stopnji digitalizacije z uvedbo digitalnih centralnobančnih valut digitalizacija bankam zadala velik udarec

FINANCE
Nova revija Finance: panoge prihodnosti
PRO
Finance
NOVA REVIJA FINANCE
Finance PRO Nova revija Finance: panoge prihodnosti (PRO)

Vabljeni v zakulisje šestih prepletenih panog prihodnosti

FINANCE
IKT
Kibernetska varnost v praksi: podjetja še vedno »padajo« na osnovah
IKT
IKTMiran Varga Kibernetska varnost v praksi: podjetja še vedno »padajo« na osnovah 3

Podjetje A1 Slovenija je v več kot sto domačih podjetjih opravilo varnostne preglede IT-okolja, sistemov in varnostnih mehanizmov. Ugotovitve niso ravno spodbudne, so pa lahko motivacija za čimprejšnje izboljšave.

FINANCE
Iz marketinške persone v digitalnega dvojnika stranke
Finance
Kristina Robežnik Iz marketinške persone v digitalnega dvojnika stranke

Gartner napoveduje nov tehnološki trend

FINANCE
IKT
Spletne trgovine se preveč usmerjajo na samo dejanje nakupa
IKT
SPLETNO POSLOVANJE
IKTJakob Žorž Spletne trgovine se preveč usmerjajo na samo dejanje nakupa

Več pozornosti bi morale posvetiti zadovoljevanju kupčevih potreb in želja ter mu tudi kaj ponuditi v zameno za nakup

FINANCE
Nova revija Finance: panoge prihodnosti
PRO
Finance
NOVA REVIJA FINANCE
Finance PRO Nova revija Finance: panoge prihodnosti (PRO)

Vabljeni v zakulisje šestih prepletenih panog prihodnosti