evropski parlament Svet24.si

Evropski poslanci ob plači upravičeni do ...

traktor Svet24.si

Tatvina traktorja - pozor, pomagajte najti tatu

robert fico Necenzurirano

Slovaški atentat in Slovenija: nasilje se vedno ...

janez-janša-sds-nov-konferenca Reporter.si

Janšev strel v koleno? Zaradi SLS lahko ostane ...

luka doncic oklahoma dallas pm Ekipa24.si

Noro! Dončić in Dallas sta po tem izjemnem ...

Rod Stewart Odkrito.si

FOTO: Rod Stewart ujet v Ljubljani: “Resnično ...

doncic slacilnica Ekipa24.si

Takšnega Dončića še niste videli! Prizori iz ...

Naročilo knjige OZADJE REPORTERJA IN MAGA
Magazin

Reli Vipavska dolina in fantje, ki za »sendvič« vestno opravijo svoj hobi

Deli na:
Reli Vipavska dolina in fantje, ki za »sendvič« vestno opravijo svoj hobi

Reli Vipavska dolina. - Foto: /

Spoznajte fante, ki za simbolično plačilo in sendvič žrtvujejo svoj prosti čas ter s trdim delom opravijo nujna dela za pripravo prvega letošnjega relija v Sloveniji, ki se mu letos pridružuje tudi Radio Aktual.

Konec relija. Ciljna rampa, utrujeni dirkači, zaprašen, blaten in zdelan dirkalnik. Odprejo steklenico šampanjca, stiskajo si roke, se veselijo uspeha, prihoda v cilj. Veseli so, da niso končali v kaki grapi, nekje pod cesto ali v trdem drevesu.

Medtem ko se navijači odpravljajo proti domu, tekmovalci uživajo v zanosu v cilju, njihova moštva pa pospravljajo vso opremo, dirkalne avtomobile in orodje, nekje daleč v ozadju še naprej dela organizacijska ekipa. Avtomobilski reli je izjemno kompleksno tekmovanje; tako za tiste, ki se ga udeležijo s svojim avtomobilom, kakor tudi za organizatorje takega tekmovanja.

Foto: / - Sodniki iz AH Klemenčič

Zdi se komaj verjetno, koliko ljudi je potrebnih za izpeljavo takega tekmovanja. Tako kot najboljši dirkač v avtomobilskem športu ne more uspeti brez ustrezne ekipe prijateljev, podpornikov in strokovnjakov, tudi sleherni organizator potrebuje več sto pomagačev. Večina jih pomaga za iskren stisk roke, morda za sendvič in osvežilno pijačo.

Nekaj številk – za vse štiri različne hitrostne preizkušnje v Vipavski dolini potrebujejo vsaj (!) 86 športnih funkcionarjev, 98 redarjev, 12 varnostnikov in 35 gasilcev. To so torej minimalne številke, da je zadoščeno varnostnemu načrtu pred dirko.

Zato se že nekaj tednov pred dirko, še bolj pa zadnje dni pred štartom, okrog trase mudi druščina ajdovskega društva AK Ajdovščina Motorsport. Vsi so že dolgoletni navdušenci nad tem športom, ki seveda niso profesionalci, temveč ljubitelji tega športa. Ta jim predstavlja hobi, sprostitev, popestritev vsakdana.

Foto: / - Reli Vipavska dolina.

Svoje delo opravijo prostovoljno, nemalokrat za kak liter bencina sežejo tudi v svoj žep. Zato se tudi ne obotavljajo, ko je treba urediti številne podrobnosti - ob progi v tla zabijati kole za namestitev varnostnih trakov, prevažati zaščitne ograje, bale sena, postaviti opozorilne table, izobesiti transparente pokroviteljev in podobno.

Evgen Bolčina, Martin Kobal, Dejan Črnigoj, Adrijan Kobal - vsak s svojo ekipo poskrbijo, da je vnaprej dogovorjen del trase pripravljen. Ko končajo svojo službo, popoldan ali pa ob prostih koncih tedna pomagajo urediti vse tisto, brez česar ni nobene avtomobilske športne prireditve. Za dirko žrtvujejo tudi del svojega letnega dopusta. »To je zame hobi, nič drugega,« je jasen Bolčina.

Treba pa je pošteno zavihati rokave, da je proga urejena po vseh varnostnih in športnih zahtevah. Te so danes veliko višje in strožje kot pred nekaj deset leti, ko so na ajdovsko in vipavsko pripeljale prvi resnejše avtomobilske dirke. Čeprav bo reli potekal »šele« 10. in 11. maja, je treba že marca in aprila peš ob progo in začeti z delom.

Gonilna sila organizatorjev relija Vipavska dolina je Silvan Lulik. Velja za pravo ajdovsko legendo relija. Ko je na okoliške ceste prvič pripeljal reli Saturnus, je bil na vzponu svoje kariere. Potem ko je osvojil vse zmage in trofeje, je zdaj postal organizator najprej relija in nato še julijske gorske dirke v Podnanosu.

Foto: / - Reli Vipavska dolina.

»Za izpeljavo relija potrebujemo več sto ljudi. Najprej dela dokaj majhna ekipa, nato pa se ta postopno veča. Že nekaj mesecev pred relijem je treba zagotoviti finančna sredstva, pridobiti soglasja krajevnih skupnosti, izdelati elaborate za zapore cest, pridobiti dovoljenja občin, DRSI, zagotoviti policijsko varovanje, medicinsko pomoč, pridobiti radijske povezave, oddajnike GPS za sledenje avtomobilom, nato pa tudi urediti zapore cest, pomesti ceste in dobiti končno dovoljenje Upravne enote. Ob tem je treba skrbeti še za promocijo in urejati najrazličnejše podrobnosti,« pravi Lulik, ki obe omenjeni dirki pripravi večinoma s fanti iz AK Ajdovščina Motorsport. Določeni sodniki in funkcionarji nato pridejo tudi iz drugih koncev Slovenije, saj si društva med seboj pomagajo in posojajo izkušene ljudi za izpeljavo dirke.

Mukotrpni prvi del organizacije, ki traja vsaj tri ali štiri mesece, se zaključi na štartu relija. »Ko dirka spelje, si malo oddahnem,« dodaja Silvan. Ko se dirka začne, nadzor nad tekmovanjem prevzamejo sodniki in funkcionarji, ki delajo pod okriljem Zveze za avtošport AŠSLO. Lulikova ekipa nato v ozadju skrbi, da vse poteka gladko.

Foto: / - Sodniki iz AH Klemenčič.

Ker se v tako kompleksnem športu, ki poteka pod milim nebom in sredi nepredvidljive narave, rado kaj zaplete, je treba pogosto tudi improvizirati. Veliko pomenijo izkušnje, ki jih ekipa AK Ajdovščina Motorsport seveda ima. Na dan dirke je ob trasi več sto ljudi, ki skrbijo za nemoten potek.

Nepogrešljivi so redarji ob progi. Bolj kot je reli priljubljen in odmeven, več je obiskovalcev in več redarjev potrebujejo. Ena izmed osrednjih točk relija bo tudi letos tako imenovani superspecial po ulicah Ajdovščine in seveda drseči ovinki v Velikih Žabljah. Tam drsi že gledalcem, če imajo preveč obrabljene podplate, kaj šele avtomobilom, ki lovijo sekunde.

Reli poteka brez ustavljanja več kot en dan in sicer po natanko načrtovanem urniku. Časomerilci merijo čase za vsako posadko med štartom in ciljem hitrostnih preizkušenj, sodniki ob progi skrbijo za skladnost tekmovanja, tehnični funkcionarji za skladnost avtomobilov s predpisi, vodstvo tekmovanja pa za nemoten potek in sprejemanje pomembnih odločitev v izrednih ali morebitnih spornih zadevah. Da reli nemoteno poteka, ne sme biti napak pri organizaciji, zaporah ceste, podajanju informacij, obveščanju tekmovalcev, pomoči gledalcem in podobno. Reli je kot živa tvorba, ki s karavano navdušencev potuje po podeželju.

Foto: / - Reli Vipavska dolina

Ko se reli zvečer konča in se mnogi že odpravijo domov, marljivi organizatorji poskrbijo še za odvoz vseh obvestil, tabel, prometnih znakov, ovir ob cesti, treba je počistiti vse smeti, odpeljati odpadke, pospraviti servisno cono in še marsikaj, kar se zavleče do poznega popoldneva naslednjega dne. Takrat se vsi zberejo na pikniku, kjer predebatirajo kako je reli potekal, kaj bo treba v prihodnje izboljšati in spremeniti.

To so torej že načrti za naslednji reli. Dan po reliju le še spomini in glasni pogovori navdušencev, ki so prvoosebno doživeli reli, pričajo o novem uspešnem avtomobilskem spektaklu. Uspešen pa je lahko le zaradi uigrane organizacijske ekipe, ki opravi vse potrebno.

»Toda že ko se en reli konča, je treba že skoraj začeti razmišljati o naslednjem …« s svojim značilnim nasmeškom razkriva Lulik.

Reli Vipavska dolina bo imel letos deset hitrostnih preizkušenj v skupni dolžini dobrih 130 kilometrov. Najdaljša med Mančami in Velikimi Žabljami bo dolga okrog 20 kilometrov, še posebej atraktivno pa bo na uvodu po ulicah Ajdovščine.